پیام فرمانده کل ارتش به مناسبت سی و پنجمین سالگرد هفته دفاع مقدس


امیر سرلشگر ستاد عطاء الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت سی و پنجمین سالگرد هفته دفاع مقدس پیامی صادر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این پیام بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

پس از سلام و صلوات به پیشگاه مقدس امام زمان (عج)

با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا و روح پر فتوح امام راحل و با اهداء سلام به فرماندهی معظم کل قوا.

سلام خدا به دلاورمردان ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران و تمامی آنانی که در آزمون عهد به ولایت، وفادار ماندند و در راه صیانت از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سر و جان دادند.

هفته دفاع مقدس بیانگر خاطره‌های به یاد ماندنی از حماسه و دلاوری‌های مردم و رزمندگان اسلام در حفظ دستاوردها و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی ایران می‌باشد. مقاومت جانانه مردم در طی هشت سال دفاع همه جانبه و تحمل سختی‌ها در مقابل هجوم دشمن متجاوز، موجب شد تا شاهد به زانو درآمدن دشمنان و عزت و سرافرازی امت مسلمان و استحکام حکومت ولایی و تمامیت ارضی کشور و حصول خودباوری در عرصه دانش، پژوهش، فناوری و نیل به اهداف بلند در سازندگی ایران اسلامی گردد. بی گمان منشا این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها تبلور روح ایمان و وحدت در رزمندگان اسلام و در پرتو توجهات حق تعالی بوده است.

سی و پنجمین سالروز گرامیداشت هفته دفاع مقدس یادآور ایامی است که دشمن بعثی با وجود حمایت های استکبار جهانی در نبردی نابرابر قصد حذف انقلاب نوپا و شکوهمند ایران اسلامی را داشت اما با نصرت و یاری الهی و رهبری پیامبرگونه امام راحل‌مان و رشادت، ایثار و مقاومت فرزندان خداجوی این مرز و بوم اندیشه پلید و شوم ستیزه جویان و تجاوزگران را زدود و محو کرد و اذهان مردم دنیا را در حقانیت امت قهرمان ایران اسلامی اثبات نمود.

این ایام که با روز عرفه و عید سعید قربان و همچنین ولادت با سعادت امام موسی کاظم (علیه‌السلام)، تقارن یافته بر معنویت آن افزوده است.

اینک و به فضل الهی همان ارتشیانی که با خلق صحنه‌های ناب همراهی و همدلی با حضرت امام (ره) و مردم در دوران انقلاب و با خلق حماسه‌های ایثار و شهادت درصحنه‌های رزم دفاع مقدس، دشمنان نظام را در رسیدن به اهداف پلیدشان ناکام گذاشتند، با تکیه بر بصیرت جوانان مومن و متعهد و ولایتمدار ایران اسلامی ادامه دهنده این راه خواهند بود و ضمن تأکید بر آمادگی روحی و رزمی و ارتقا و گسترش سطح کیفی و کمی سامانه‌های دفاعی، تحت زعامت فرماندهی معظم کل قوا همچون گذشته حضوری گسترده و موثر در تمامی مرحله‌های سازندگی کشور و مقابله با تهدیدات را از خود به نمایش خواهد گذاشت.

اینجانب ضمن تبریک اعیاد و هفته بزرگداشت دفاع مقدس به تمام همسنگرانم، به ویژه فرماندهان و کارکنان حماسه ساز و غیور ارتش قهرمان جمهوری اسلامی ایران ، یاد و خاطره این ایام را با عنوان «ما می توانیم با همدلی و همزبانی»گرامی می‌دارم و به روح پرفتوح امام شهیدان و شهدای والامقام انقلاب و جنگ تحمیلی، به ویژه شهدای گلگون کفن ارتش جمهوری اسلامی ایران، شهدای عملیات افتخار آمیز ثامن الائمه (ع) و فرماندهان شهید که جان بر سر بیعت و پیمان گذاشتند تا به مدد خداوند،حافظ کیان نظام مقدس اسلامی و منتظران حضرتش باشند درود می فرستم و عزت عظمت بیش از پیش کشور عزیزمان را در پرتو عنایات یگانه منجی عالم بشریت، حضرت ولی عصر(عج) و فرماندهی مدبرانه و دوراندیشانه نایب برحق آن حضرت، فرماندهی معظم کل قوا،حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) از درگاه ایزد منان مسئلت می نمایم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

سرلشکر ستاد عطاءالله صالحی

افتتاح نمایشگاه هوایی نیروی هوایی ارتش در هفته دفاع مقدس


جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: همزمان با اولین روز از هفته دفاع مقدس، نمایشگاه بزرگ هوایی در جوار پایگاه شهید لشگری برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیر سرتیپ خلبان علیرضا برخور جانشین نیروی هوایی ارتش گفت: مراسم افتتاح نمایشگاه هوایی بعد از ظهر روز 31 شهریور با حضور فرماندهان و مسئولین لشگری و کشوری برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این نمایشگاه که از اول مهرماه بازدید از آن برای عموم آزاد خواهد بود، بیش از 20 نوع از هواپیماهای ترابری و شکاری، و چندین نوع بالگرد به نمایش در خواهد آمد.

برخور اظهار کرد: در این نمایشگاه 40 غرفه، متشکل از غرفه‌های فرهنگی و صنعت هوانوردی پیش بینی شده و دو شرکت هوانوردی و شرکت صنایع هوایی وزارت دفاع نیز محصولات هوایی خود را به نمایش خواهند گذاشت.

وی بیان کرد: استثنائاً در این نمایشگاه بازدید کنندگان می‌توانند در کنار هواپیماها عکس یادگاری بگیرند و امکانات اولیه رفاهی نیز برای مراجعین در نظر گرفته شده است.

جانشین فرمانده نیروی هوایی گفت: این نمایشگاه که در ایام هفته دفاع مقدس همه روزه از ساعت 9 صبح تا 20 دایر است، مکان مناسبی برای خانواده‌ها و جوانان است تا علاوه بر آشنایی در خصوص نقش نیروی هوایی در 8 سال دفاع مقدس، از وسایل پرنده نیروی هوایی ارتش نیز شناخت مناسبی کسب کنند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه پیشکسوتان نیروی هوایی از طریق رادیو داخلی نمایشگاه خاطرات خود و نقش این نیروی الهی در دفاع مقدس را بیان خواهند کرد.

برخور در پایان گفت: در همین مکان، نمایشگاه و موزه دائمی نیروی هوایی که حاوی تاریخ حدود یک قرن صنعت هوانوردی ایران (از اولین هواپیمای به پرواز درآمده در تهران تا هواپیماهای موجود) است دایر خواهد شد و انشاءالله تا چند ماه اخیر به بهره برداری خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، مراسم افتتاح این نمایشگاه هوایی راس ساعت 15 روز 31 شهریور در خیابان گلها، جنب مجتمع اوج نهاجا برگزار می شود.

رژه نیروهای مسلح در اولین روز هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود

مسئول روابط عمومی کل سپاه در آستانه فرارسیدن هفته دفاع مقدس از برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح همزمان با سراسر کشور در ساعت 8 صبح 31 شهریور ماه در تهران و در جوار بارگاه ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران خبر داد

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف گفت: در این مراسم که با حضورفرماندهان ارشد نیروهای مسلح و سخنرانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران آغاز می شود ، یگانهای نمونه پیاده و محمول نیروهای مسلح اعم از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گوشه ای از توانمندیهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می گذارند.

وی تصریح کرد: در مراسم رژه امسال، بخشی از آخرین دستاوردهای نیروهای مسلح در حوزه های موشکی، دریایی، زمینی، پدافندی و ارتباطی به نمایش درخواهد آمد.

وی افزود: بیش از 300 خبرنگار از رسانه های داخلی و خارجی پوشش خبری مراسم رژه نیروهای مسلح را در تهران برعهده دارند وبراساس هماهنگی بعمل آمده این مراسم به طور زنده از شبکه های یک و خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد.

مسئول روابط عمومی کل سپاه در پایان تصریح کرد: بنا بر ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح مسئولیت برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح در سال جاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

اسرائیل؛ فاقد توانایی استفاده از بمب‌های سنگرشکن علیه ایران


سرویس سیاسی بی باک؛ بخش نیروهای مسلح:

کارشناسان مسائل نظامی رژیم صهیونیستی اعتراف کرده‌اند رژیم صهیونیستی فاقد ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای استفاده از بمب‌های آمریکایی موسوم به «سنگرشکن» علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است.

به گزارش بی باک، کارشناسان مسائل نظامی رژیم صهیونیستی و مقامات پیشین این رژیم تصریح کرده‌اند «تل‌آویو» فاقد توانمندی‌ها و زیرساخت‌های لازم برای استفاده از بمب‌های سنگرشکن علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است.

پایگاه خبری - تحلیلی «المانیتور»، بامداد سه‌شنبه در گزارشی با اشاره به مباحثات و جدل‌های سیاسی در داخل آمریکا بر سر تهدیدات این بمب علیه ایران می‌نویسد وعده‌های واشنگتن برای تحویل این بمب‌ها به رژیم صهیونیستی در میان مقامات ارشد نظامی این رژیم اشتیاق چندانی برنمی‌انگیزد.

یک افسربلندپایه رژیم صهیونیستی به این رسانه گفت: «این ایده، برای اسرائیل نامربوط است. این بمب در حد منابع ما نیست و ارزش اینکه ما برای آن منابع، پول و تلاش صرف کنیم را ندارد.»

دیگر کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی و مقامات ارشد این رژیم نیز به این موضوع به دیده تردید می‌نگرند.

آنها خاطرنشان می‌کنند اسرائیل بمب‌افکن‌های سنگین مانند «بی- ‌2» یا «بی-53» برای پرتاب بمب سنگرشکن 15 تنی موسوم به «نفوذگر مهمات انبوه» یا MOP را در اختیار ندارد. ضمن اینکه، تنها باند پایگاه هوایی «نواتیم»، قابلیت ارتقاء برای انجام پروازهای این بمب‌افکن‌ها را دارد.

کارشناسان اسرائیلی به علاوه هشدار می‌دهند استفاده از این بمب‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری‌هایی برای توسعه زیرساخت‌های مرتبط، اعم از آموزش، تأسیسات، سامانه‌های مکانیکی و کارشناسان در زمینه استفاده از این سلاح‌ها است. به گفته آنها، اسرائیل سال گذشته در آستانه خرید هواگردهای دو ملخه «وی-22 آسپری» بود، اما پس از برآورد تمامی هزینه‌ها قرارداد 800 میلیون دلاری خرید آن را معوق کرد.

در آمریکا، منتقدان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که عمدتاً جمهوری‌خواه، یعنی از حزب رقیب رئیس‌جمهور هستند می‌گویند ایده تحویل بمب‌های سنگرشکن به اسرائیل تنها وعده‌ای برای خواستنی کردن توافق با ایران است که ریشه‌ای در واقعیت ندارد.

یک مقام ارشد در یکی از سازمان‌های آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی می‌گوید: «هیچ مدرکی در این باره که آمریکا بمب‌های سنگرشکن را تحویل می‌دهد وجود ندارد. اگر آمریکا آنها را تحویل بدهد، مدرکی وجود ندارد که اسرائیل بتواند از آن استفاده کند. اگر اسرائیلی‌ها بتوانند استفاده کنند، مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آنها با توجه به سایر محدودیت‌های لوجستیکی، تمایلی به انجام این کار داشته باشند.»

پاسخ رهبر انقلاب به نگرانی یک جانباز

.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، روزنامه کیهان از حاشیه دیدار جمعی از جانبازان دفاع مقدس با رهبر انقلاب نوشت:

آمدنِ آقا نزدیک است که یکی از خوش‌سخن‌های جانباز به‌جا می‌گوید: «سلامتی بزرگ جانبازِ انقلاب صلوات.»


آقا نزدیکِ ۱۰:۳۵ واردِ حسینیه می‌شوند؛ شعارها مخلوط است و قوام نمی‌گیرد و کلام روی صورتِ خیلی‌ها جایش را به اشک می‌دهد. آقا می‌روند سراغِ اوّلین تخت که جانبازِ ۷۰درصد نخاعِ گردنی است از اردبیل. دستاری که ۲۸ سال است گردنی شده و هنوز لبخند به لب دارد و بشّاش است. چشمانش از دیدنِ آقا می‌درخشد و صورتش همه رضایت و شادی است.


آقا به جانباز بعدی می‌گویند: پاتون قطع شده؟


جانباز می‌گوید: ارزشی نداشت!


بیشتر جانبازها، چفیه‌ را گرفتند و آقا دقّت دارند که بلافاصله روی شانه‌شان چفیه گذاشته شود. جانبازها هم از همان چفیه‌ روی شانه می‌خواهند. جانباز دیگری از بی‌سعادتی‌اش می‌گوید که بعدِ این همه سال تازه توانسته آقا را ببیند. آقا هم می‌گویند که «این بی‌سعادتی» ایشان است که بعد این همه سال تازه توانسته این جانباز را زیارت کند.


آقا به جانباز بعدی که نمی‌تواند حرف بزند و در رنج است می‌رسند. حالِ جانباز و نگاهش کنترل ندارد، با حرکتِ دست و صورت و چشمان و دهانی که یک دنیا حرف داردشیون‌ می‌کنند؛ دلِ سنگ آب می‌شود. آقا امید می‌دهند که ان‌شاءالله فردای قیامت به زبان فصیحی صحبت می‌کنند و آرزو می‌کنند که با همان زبان برای ما هم دعا کند.


جانباز بعدی هم شرحِ جذّابی دارد و می‌گوید شهید هم شده است! می‌گوید حتّی ۴۸ساعت هم داخلِ سردخانه خوابیده و جز زبان و گوش چپش، همه بدنش پر از ترکش شده است. اراکی است؛ از هزاوه. به آقا اشاره می‌کند: «ما از هزاوه هستیم. همان جایی که جدِّ مبارک شما هستند». شیوا صحبت می‌کند: «۶۵ بار جرّاحی شده‌ام». آقا از عدد ۶۵ متعجّب می‌شوند. می‌گوید در آلمان جرّاحی شده و برای آلمانی‌ها سؤال بود که چرا ما می‌جنگیم. خاطره‌ای هم از یکی از سفرهایش به آلمان دارد:


وقتی وارد آلمان شدیم، گفتند شما که نمی‌تونستید چرا به عراق حمله کردید... من هم گفتم ما حمله نکردیم...


آقا حرفش را قطع می‌کنند: می‌خواستید بگید می‌تونیم خوبم می‌تونیم!


همه می‌خندند.


او توضیح داد که آلمانی‌ها وقتی دیدند روی ترکشی که از بدنم در آوردند نوشته «آلمان»، دیگر سؤال نپرسیدند و فهمیدند که آن‌ها جنگ‌طلب و حامی ظالم هستند نه ما. آقا از بیان این خاطره خیلی خوشحال شدند و در سخنرانی‌شان به این نکته اشاره می‌کنند: «نگاه به شما، نشان‌دهنده‌ جنایات آن قدرت‌هایی است که از رژیم صدام حمایت کردند. حضور شما مبین حقایق تاریخی، معرفتی، سیاسی و بین‌المللی است‌».


جانباز بعدی که دو چشم ندارد و دو دست هم، می‌گوید که اگر باز هم سلامتی پیدا کند، از کشورش دفاع خواهد کرد. آقا می‌گویند: «همین روحیه است که کشور را نگه می‌دارد».


جانباز بعدی به صورت پیش‌فرض با آقا ترکی صحبت می‌کند. آقا هم با «هارالیسان» شروع می‌کنند. بعد هم به جانباز ترک می‌گویند: «اَیلش...» که گوش نمی‌دهد و نمی‌نشیند. او دست انداخته روی شانه آقا و آقا هم انگار دوست داشته باشند تا قیامت دست‌شان دورِ گردنِ جانباز باشد، مشغول احوال‌پرسی می‌شوند. اسمش ابراهیم است و به آقا چیزی می‌گوید که مفهوم نیست. آقا هم می‌گویند: «نمنه؟» او بارِ دیگر لرزان و بغضناک تکرار می‌کند. آقا متوجّه نمی‌شوند تا بالاخره به سختی به فارسی می‌گوید: «دست‌ جانبازتان را روی قلبِ من بگذارید آقا». آقا چنین می‌کنند و پسرِ کوچکِ جانباز، حواسش جمع است و چفیه آقا را می‌گیرد.


جانباز دیگری شعرخوانی می‌کند و می‌گوید: «آقا ما منتظریم شما حکمِ جهاد بدهید...» آقا با لبخند می‌گویند: «من که حکم جهاد دادم. منتها نه جهاد نظامی...» و از «جهاد فکری» و «جهاد تبلیغی» و «جهاد روحیه‌ای» سخن می‌گویند.


جانباز بعدی گل‌شیخی نام دارد. جانباز ۷۰درصدی که تا اورست هم رفته و قله‌ای بالای ۷۰۰۰متر در تاجیکستان را زده و به آقا می‌گوید که به عشقِ ایشان این کار را کرده است. آقا خیلی تحویلش می‌گیرند و روی سرش دست می‌کشند و آفرین می‌گویند. آقا می‌پرسند: «پس دماوند هم رفتید؟» گل‌شیخی می‌خندد و می‌گوید این دست‌گرمی است و به آقا می‌گوید: «البته شما هم کوهنوردی می‌کنید.» گویا از کوه‌ رفتنِ آقا خیلی روحیه گرفته است. آقا هم می‌خندند و می‌گویند: «کوه رفتنِ ما با کوه رفتنِ شما فرق دارد؛ این فقط حرکتی است.» آخرش هم از آقا انگشترِ ایشان را طلب می‌کند. آقا می‌خندند: «شما که انگشت نداری؟» باقی هم می‌خندند و خانمِ جانباز خواست چیزی بگوید که گل‌شیخی گفت که انگشترِ آقا را می‌خواهد برای سجّاده‌اش. آقا هم انگشتر را دادند.


سید محسن محسنی درباره برجام نظر می‌دهد و اینکه آمریکا به فکر نفوذ در داخل کشور است. می‌گوید: نماینده‌های مجلس آن‌قدر که حواسشون به سانتریفیوژ و غنی‌سازی و... هست حواسشون به این نیست که آمریکا با این کار داره با این توافق پاش رو میذاره لای در تا این درِ مذاکره هیچ‌وقت بسته نشه و ما تا چندین سال بعد هی باید بریم پشت میز مذاکره و...


صحبتهایش که تمام می‌شود آقا می‌گویند: این رو به من نگید، این رو به نماینده‌های مجلس بگید، به اونایی که فکر می‌کنید حواسشون نیست بگید...


او درباره‌ همسرش هم می‌گوید که باید یاد این‌ها را گرامی داشت، چون زحمت اصلی بر دوش آنان است. همسر سیدمحسن هم جلو می‌آید و می‌گوید: ما وقتی شادی و بشاشیت رو توی چهره شما می‌بینیم حالمون خوب میشه. بعد هم ادامه می‌دهد: الان ما میگیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و اعوذ بالله من الآمریکا!
آقا می‌گویند: شیطان عظیم!


باز همه می‌خندند. همسر جانباز از آقا می‌خواهد که یک دیدار عمومی مخصوص بچه‌های شهدا و جانبازان داشته باشند که آقا به اعضای دفتر می‌گویند بنویسند. همسر جانباز شروع می‌کند به دعا کردن: خدا انشاالله همه افرادی که برای این کشور و نظام غیرمفیدن...


آقا باز تصحیح می‌کنند: بگید مضر... نگید غیرمفید...


خب غیرمفیدها فعلاً خیالشان می‌تواند راحت باشد! شاید هم آنقدر مضر وجود دارد که نوبت به آنها نمی‌رسد، باید بروند تهِ صف...


جانبازِ بعدی مرندی است و آقا با او ترکی خوش و بش می‌کنند. مثلِ همه‌ جانبازها بر سرش دست می‌کشند و مثل همه‌ جانبازها بر صورتش دست می‌کشند و مثلِ همه جانبازها، گوشه گردنش را بوسه‌باران می‌کنند.


جانباز دیگر که هم‌رزمِ شهید پیچک بوده می‌گوید: «وقتی تو مریض می‌شوی، ما هم مریض می‌شویم. فدایت شوم.»


جانبازها یکان یکان آقا را در آغوش می‌گیرند. بی‌استثنا گریه می‌کنند و بی‌استثنا التماس دعا می‌گویند و بی‌استثنا آرزوی عاقبت به خیری دارند.


آخرین نفر هم کودکی را که دور سرش چفیه پیچیده شده به آقا می‌دهد. آقا لبخند می‌زنند و برایش دعا می‌کنند.


آقا در جایگاه می‌نشینند و انگار نگاه دارند به حالِ جانبازها که حتما از صبح تا به حال خسته شده‌اند. آقای شهیدی و سردار جعفری هم هر کدام گزارش کوتاهی می‌دهند.


پیش از شروعِ صحبت‌های آقا، جانبازی می‌گوید اگر ما ۷۰درصدیم، همسرهای ما ۱۰۰درصدند. بعد هم شعر عاشقانه‌ای می‌خواند در ستایشِ همسرِ جانباز؛ «هر مریمی که مثلِ تو مریم نمی‌شود». شعری که موردِ توجّه آقا هم قرار می‌گیرد. البته آقا تذکّر می‌دهند که این‌ها به حرف ثابت نمی‌شود، باید با عمل هم همراه باشد. جمعیت می‌خندد و  بعد آقا هم صحبت‌شان را خیلی کوتاه بیان می‌کنند. سخنرانی آقا به ده دقیقه هم نمی‌کشد و بر رشادت و مجاهدت و تربیت جانبازها اشاره می‌کنند و وجود ایشان را بیان‌گر حقایق تاریخی و بین‌المللی و معرفتی می‌دانند.


سخنرانی آقا که تمام می‌شود، جانبازها شعار می‌دهند. آقا رفته‌اند، ولی جانبازها، یکی بی‌دست، یکی فقط با یک دست، برخی هم با دو دست بریده شده، برخی‌شان بصیر، و اندکی هم با دو دست شعار می‌دهند که «خونی که در رگِ ماست، هدیه به رهبر ماست.»

تلخیص از پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب