شرط مقتدی صدر برای نخست‌وزیری مجدد العبادی

به گزارش تسنیم، دفتر صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد حیدرالعبادی نخست وزیر با رهبر جریان صدر تلفنی گفت‌وگو کرد و برگزاری انتخابات در فضاهای دموکراتیک امن و همچنین پیروزی ائتلاف «سائرون الوطنی»(ائتلافی که صدر رهبری آن را برعهده دارد) و کسب جایگاه نخست در میان فهرست‌های انتخاباتی رقیب در انتخابات پارلمانی 2018 را به وی تبریک گفت.

مقتدی صدر هم بر اساس این بیانیه گفته است این پیروزی، موفقیت ملت عراق و یک دستاورد ملی است.

صلاح العبیدی سخنگوی رهبر جریان صدر گفته بود جریان حامی ائتلاف سائرون که پیروز شده، اصراری بر معرفی نامزدی خاص برای تصدی نخست‌وزیری ندارد. بر اساس این گزارش، وی به وجود تنها یک شرط برای موافقت با نامزدی حیدرالعبادی برای نخست‌وزیری دولت آینده اشاره کرده است.

العبیدی در یک مصاحبه تلویزیونی که بغداد الیوم منتشر کرد، گفته است در صورتی که العبادی تعهداتی بر اساس جدول‌های مشخص‌شده بدهد، مشکلی با نامزدی وی برای تصدی نخست‌وزیری وجود ندارد. وی افزود ائتلاف سائرون از یک نامزد غیر حزبی برای تصدی نخست‌وزیری دولت آینده حمایت می‌کند و خواهان معرفی وزیران تکنوکراتی است که وابسته به احزاب نباشند و مناصب خود را به دور از فشارهای فراکسیون‌های خود به پیش ببرند.

وی به این اشاره کرده است که هیچ فهرست بزرگی که روند تشکیل دولت آتی را به پیش ببرد، وجود ندارد، فهرست‌هایی که شیوه هدفمندی در مبارزه با فساد داشته باشند، فهرست‌های بزرگ هستند نه کوچک، رای‌گیری در انتخابات اخیر شخصیت‌های سابق را نپذیرفت.

آخرین وضعیت قرائتی

به گزارش گروه  فرهنگی خبرگزاری دانشجو، طی ساعات اخیر اخباری در فضای مجازی مبنی بر حمله قلبی و وخامت حال حجت‌الاسلام قرائتی پخش شده بود.

برای اطلاع از آخرین وضع جسمی این معلم قرآن کریم با یکی از بستگان حجت‌الاسلام قرائتی تماسی داشتیم که وی خبر از سلامتی کامل ایشان دادند.

گویا به دلیل فشار کاری زیاد آقای قرائتی دچار کسالت جزئی شده و به بیمارستان و پزشک مراجعه کردند. اما در حال حاضر حال معلم دوست‌داشتنی قرآن خوب است و در منزل بسر می‌برند و در بیمارستان بستری نیستند.

یکی از فرماندهان انصارلله به شهادت رسید

ه گزارش افکارنیوز، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در بیانیه ای شهادت «عبدالناصر الجنیدی» فرمانده مجاهد و عضو کمیته آشتی برآمده از مذاکرات کویت را اعلام کرد.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله همچنین با تمجید از اقدامات و مواضع الجنیدی در راه دفاع از میهن و مستضعفان، شهادت وی را به خانواده و بستگان این شهید و مردم یمن تسلیت گفت.

هشدار فرانسه نسبت به وقوع جنگ در غرب آسیا

گزارش افکارنیوز، وزیر خارجه فرانسه با انتقاد از رویکرد‌های یکجانبه آمریکا، وضعیت در غرب آسیا را بسیار بحرانی توصیف کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه  گفت: وضعیت در غرب آسیا «بسیار ناآرام» شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه با انتقاد از اقدام‌های یکجانبه آمریکا در منطقه، وضعیت غرب آسیا را «بسیار ناآرام» توصیف کرد.

وزیر خارجه فرانسه که در مجلس این کشور و در حضور قانونگذاران فرانسوی سخن می‌گفت، گفت: «وضعیت خاورمیانه (غرب آسیا) بسیار ناآرام شده است. خشونت حرف نخست را می‌زند و ممکن است جنگ درگیرد.»

لو دریان امروز همچنین بار دیگر گفت: پاریس تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس را تائید نمی‌کند و این اقدام را نقض قوانین جهانی می‌داند.

در بیانیه‌ای که به همین منظور صادر شده به نقل از لو دریان آمده است: «فرانسه از تصمیم آمریکا در انتقال سفارت این کشور در اسرائیل از تل‌آویو به بیت المقدس حمایت نمی‌کند و"امانوئل ماکرون" رئیس‌جمهور فرانسه هم بار‌ها موضع خود را اعلام کرده است. این تصمیم قوانین جهانی را نقض می‌کند و به ویژه (ناقض) قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است».

در ادامه آمده است: «در شرایطی که تنش در منطقه حکمفرماست و حوادث اخیر در نوار غزه هم گواه آن هستند، فرانسه از جامعه جهانی می‌خواهد که در زمینه اقدام برای جلوگیری از وخامت اوضاع، مسئولیت‌پذیر باشد. پس از چند هفته خشونت، شمار زیادی قربانی میان فلسطینیان در نوار غزه به چشم می‌خورد و فرانسه بار دیگر از مقام‌های اسرائیل می‌خواهد که در توسل به قدرت خویشتندار باشند و این اقدام (استفاده از زور) باید متناسب باشد. قانون جهانی هیچ ابهامی در زمینه وضعیت اورشلیم (بیت‌المقدس) ندارد.»

رویترز: ایران و اروپا برای حفظ برجام گزینه‌های محدودی دارند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رویترز پس از برگزار شدن نشست وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان طی مقاله ای نوشت که ایران و اروپا در حالی برای حفظ برجام تلاش می کنند که گزینه های محدودی در مقابل دارند.

رویترز نوشت: اروپا روز سه شنبه تلاش کرد تا راهی برای نجات توافق هسته ای بدون حضور آمریکا پیدا کند و اعلام کرد که راه حل سریعی نیاز است تا توافق هسته ای در برابر تحریم های مجددی که توسط "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا دستور داده شده تا مجددا اعمال شود، امکان تداوم داشته باشد.

بر اساس گزارش رویترز، وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه موگرینی درباره گام های بعدی با "محمد جواد ظریف" صحبت کردند. اروپا معتقد است که برجام بزرگترین دستاور دیپلماتیکی طی چندین دهه بوده است و به دنبال حفظ آن است.

پیش از این "بوریس جانسون" وزیر امور خارجه انگلیس صراحتا درباره تحریم های آمریکا که به دنبال منع تجارت شرکت های اروپایی با ایران است صحبت کرده بود و گفته بود که باید درباره ممانعت آمریکا از تجارت با ایران واقع بین بود.

موگرینی پس از نشست با ظریف و وزیران خارجه سه کشور اروپایی گفته بود: ما در حال کار کردن برای یافتن راه حل عملی هستیم. ما در حال گفت وگو درباره راه حل هایی هستیم تا این توافق زنده بماند.

وی افزود که به دنبال اقداماتی هستیم تا ایران بتواند به صادرات نفت ادامه داده و بانک های اروپایی بتوانند با این کشور تعامل داشته باشند.