وزارت امور خارجه: ایران به اقدامات ایذایی آمریکا پاسخ خواهد داد

متن این بیانیه که حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود در روز دوشنبه با خبرنگاران قرائت کرد به این شرح است:
روز گذشته دولت آمریکا با تسلیم در برابر اراده و استقامت مردم و تعامل عزتمندانه دولت جمهوری اسلامی ایران ناگزیر گردید در یک روز نه تنها با رفع تحریم های هسته ای، رفع موانع غیرقانونی تجارت و همکاری اقتصادی با ایران و آزاد کردن دهها میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران، زمینه های پیشرفت اقتصادی و موفقیت های سیاسی افزونتر ایران را بپذیرد؛ بلکه فراتر از آن با حل و فصل قسمتی از پرونده خریدهای نظامی پس از 37 سال و پرداخت یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار اصل و غرامت دیرکرد به ایران، آزادی و رفع محدودیت از 28 ایرانی در ایالات متحده و ایران در برابر آزادی 4 زندانی مورد نظر آمریکا و رفع فوری تحریم از بانک سپه فراتر از تعهدات آمریکا در برجام، بطلان و بی تاثیری سیاست فشار و تحریم خود را عملا قبول نماید.
در این شرایط، انتخاب روز رفع تحریم های ظالمانه هسته ای برای اعلام اسامی افراد و شرکت های جدید تحریم شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به بهانه برنامه دفاعی موشکی ایران تلاشی در جهت امتیاز دهی به کانون های قدرت و نفوذ زیاده خواه داخلی و خارجی است که دهه ها است سیاست خارجی ایالات متحده را گروگان گرفته اند و اینک از شکست سیاست ایران هراسی خود و استیفای حقوق هسته ای و برخورداری ایران از بخشی از منابع مالی و منافع اقتصادی خود آشفته شده و به دشمنی همه جانبه با برجام برخاسته اند.
متاسفانه دولت آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر ناچاری خود از تعظیم در برابر اراده و خواست مردم ایران و پذیرش برنامه صلح آمیز هسته ای از یک سو و لغو تحریم های ظالمانه از سویی دیگر، اعتیاد مزمن خود بر یکجانبه گرائی و تحریم های ناکارآمد را با افزودن چند شرکت به فهرست های قبلی نمایان ساخت.
بهانه گیری علیه برنامه موشکی دفاعی و بازدارنده ایران توسط آمریکا بعنوان فروشنده سالانه ده ها میلیارد دلار سلاح های پیشرفته به کشورهای منطقه، که به صورت سنتی در جنایات جنگی علیه غیر نظامیان فلسطینی و لبنانی و اخیرا یمنی بکار گرفته می شوند، فاقد هرگونه مشروعیت قانونی و اخلاقی است. برنامه موشکی ایران به هیچ وجه برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی نشده و لذا با هیچ مبنای بین المللی مغایرت ندارد.
جمهوری اسلامی ایران همانگونه که پیش از این به صراحت اعلام کرده است ضمن رصد کردن دقیق اجرای تعهدات آمریکا در قالب برجام و تصمیم گیری پیرامون نحوه واکنش در قالب ساز و کار مصوب هیات نظارت بر برجام، نسبت به این گونه اقدامات تبلیغاتی و ایذایی با پیگیری جدی تر برنامه قانونی موشکی و ارتقاء توانمندی های دفاعی و امنیت ملی خود پاسخ خواهد داد.
جامعه جهانی و مؤسسات اقتصادی نیز نشان داده اند که بی اعتنا به اقدامات تبلیغاتی دولت آمریکا برای ساکت کردن جنگ طلبان داخلی و خارجی، با علاقه از فرصت پساتحریم برای همکاری با ایران استفاده کرده و مردم خوب ایران ثمره تعامل هوشمندانه و استقامت عزتمندانه خود را مشاهده می کنند که البته به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان است. ساختمان تحریم فرو ریخته و بنای مجدد آن ناممکن است و جمهوری اسلامی ایران با جدیت فرصت های ناشی از برجام و سیاست تعامل سازنده خود را پیگیری خواهد کرد.
1553

گلایه هاشمی رفسنجانی از عدم پیگیری یکی از فرامین رهبری/تلخی شیرینی برجام با رد صلاحیت 60 درصدی

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - مهر نوشت: رئیس تشخیص مصلحت نظام از عدم پیگیری طرح کرسی‌های آزاداندیشی از سوی رهبری و ذوب شدگان در ولایت گلایه کرد و گفت: اگر در این کرسی‌های آزاد اندیشی آبروی کسی به خاطر ابراز عقیده اش ریخته شود ما هرگز ترقی نمی کنیم.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در بیست و یکمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: انتظار داریم تا یک الی دو سال آینده لیستی از توفیقات مشخص در حوزه دستاوردهای ایرانی در حوزه پزشکی ارائه شود.

وی مطرح کرد: دانش و علم محض است و خیلی به مسائل عقیدتی و سیاسی برخورد نمی کند. اما جامعه ای که خواستار انجام تحقیقات اساسی است نمی تواند این مسائل را از هم جدا کند زیرا تحقیقات فضای آزادی می خواهد.

رئیس مجمع مصلحت تشخیص نظام با بیان اینکه در سال ۹۱ و ۹۲ مغزهای کشور به خارج رفته اند، گفت: در رسانه های آمریکا ناسا به عنوان قله دانش این کشور به شمار می رود ولی تبلور ناسا با ایرانی هاست.

وی با تاکید بر اینکه ما از لحاظ آموزشی کم نداریم و اساتید، دانشجو و فضای زیادی در کشور دیده می شود گفت: در واقع تحقیقات چیزی است که در کشور کم داریم. این تحقیقات همان تحقیقاتی است که تمدن اسلامی را ساخته است. تحقیقات تمدن عظیمی از مردم ساخت که در دنیا مطرح نبود.

رئیس مجمع مصلحت تشخیص نظام با بیان اینکه ما در کشورمان این استعدادها را داریم و تحقیقات هم باید در فضای آزاد انجام گیرد، اظهار داشت: نتایج تحقیقات که ملموس شد ناخودآگاه پول جمع می کند و استعدادها جذب می شوند؛ ما این استعدادها را در کشور داریم. نباید به خاطر اینکه برخی ها با تفکرات ما همراه نیستند کاری از پیش نبریم. اگر این حرکت عادی شود برجام ۲ که وزیر بهداشت به آن هم اشاره کرد اجرایی می شود.

وی افزود: برجام ۲ همین جا است و نیاز به آزاداندیشی دارد.

وی اظهار داشت: چند سال پیش یک حرف مهمی رهبری زدند ولی نه خود پیگیری کردند و نه آنها که خیلی ذوب در ولایت هستند. ایشان کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کردند اما چقدر این کرسی‌ها محل آزاداندیشی است. حرف رهبری به چند همایش ختم شد و کافی است اکنون در این کرسی‌های آزاد اندیشی دانشمندی ابراز عقیده کند و شخصی حرف او را نپسندد برود در یک سایت بنویسد و آبرویش را ببرید اگر اینجور باشد هیچ وقت ترقی نمی‌کنیم.

وی افزود: ما برجام یک را تمام کردیم اما همان روزی که می خواستیم جشن بگیریم ۶۰درصد نامزدها را کنار گذاشتند. باید واقعا فضایی درست کرد که افراد با استعداد و عشق و علاقه به میدان بیایند.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: ما یک کشور هستیم که تحصیلکرده های زیادی داریم، در دنیا هم همین طور هستیم. ما پیشرفت های خوبی داشتیم و پزشکان حاذق داریم ولی تحقیق و پژوهش چیز دیگری است و باید به آن توجه کرد تا هر ساله دستاوردهای بیشتری ارائه کنیم. این کاری است دولت روحانی و تیم مذاکره کننده انجام دادند. برجام کار بزرگی بود. آن را به قطعنامه ای که جنگ را پایان داد تشبیه می کنم. البته این زمان با آن زمان تفاوت ها و برتری هایی دارد. در آن زمان ما آنقدر مغرور نبودیم، انحراف نداشتیم، اشکالات اداری در کشور وجود نداشت، فساد نداشتیم و بعد از یک سال وضع کشور عادی شد. اکنون جامعه ما وضعیت خطرناکی دارد و خاورمیانه منطقه ترور است.

رئیس مجمع مصلحت تشخیص نظام تصریح کرد: القاعده در سراسر دنیا تخم گذاری کرده است و بدتر از آن داعش است که وسعت بیشتری پیدا کرده است. از این به بعد دنیا باید با احتیاط برخورد کند.

وی اظهار داشت: ما الحمدلله ظرفیت خوبی داریم. برجام با تلاش دوساله ملت ایران کار را به جایی رساند که همه در دنیا استقبال کنند اسرائیل و جمهوری خواهان آمریکا و برخی دلواپسان در کشور عصبانی شدند اما بقیه اشتیاق داشتند.

آغاز اجرای برجام/ از امروز تحریم‌های هسته‌ای ایران برداشته شد

ظریف موگرینی

وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با قرائت بیانیه‌ای مشترک، به‌صورت رسمی آغاز «روز اجرای» برجام را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با قرائت بیانیه‌ای مشترک، به‌صورت رسمی آغاز «روز اجرای» برجام را اعلام کردند.

ظریف و موگرینی در این بیانیه اعلام کردند: امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدّانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای ذی‌ربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم‌های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5 مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا،  و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

تحریم‌های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برداشته شد. قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه‌های 1696 (2006)، 1737 (2007)،  1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) خاتمه می‌یابند.

اتحادیه اروپایی تأیید کرده است که چارچوب‌های قانونی لازم برای برداشتن تحریم‌های مالی و اقتصادی اتحادیه درباره برنامه هسته‌ای ایران اجرایی شد. ایالات متحده اعمال تحریم‌های مصوب مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را امروز متوقف می‌کند که همچنین شامل لغو فرمان‌های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت‌ها، آن‌گونه که در برجام مشخص شده است، می‌باشد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین‌نامه‌های مربوطه در خصوص جزئیات تحریم‌هایی را که برداشته می‌شوند صادر و از این طریق مشارکت بین المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.

همان‌گونه که مقرر شده است، ما به مراقبت و نظارت بر اجرای کامل و مؤثر برجام از طریق کمیسیون مشترک، مرکب از 1+5 و ایران که توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و سیاست امنیتی هماهنگ می‌گردد، دقیقاً همان‌گونه که در 23 تیر 1394 توافق شد، ادامه خواهیم داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به‌سهم خود، مسئولیت مراقبت و راستی آزمایی اجرای برجام و نیز تعهدات ایران به‌عنوان عضو معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان و اجرای موقت پروتکل الحاقی را به‌عهده دارد.

ما مایلیم با استفاده از این فرصت، از دولت اتریش به‌دلیل میزبانی، و از همه کشورهایی که از فرآیند مذاکرات حمایت و به اجرای برخی از تعهدات تحت برجام کمک کردند، تشکر نماییم. ما همچنین از تمامی شخصیت‌هایی که از سال 1382 هدایت مذاکرات را به‌نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به‌عهده داشته‌اند، سپاسگزاری می‌کنیم.

همه طرفها باوری راسخ دارند که این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است، خواست‌های همه را تأمین می‌کند، و اجرای مناسب آن گامی کلیدی در کمک به بهبود صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین المللی خواهد بود.

این دستاورد به‌روشنی ثابت می‌کند که با اراده سیاسی، پشتکار، و از طریق دیپلماسی چندجانبه، ما قادریم سخت‌ترین معضلات را حل و فصل، و راه‌حل‌های واقع‌بینانه‌ای که قابلیت اجرای مؤثر داشته باشند پیدا کنیم. این یک پیام قاطع و امیدوارکننده است که جامعه بین المللی می‌بایست در تلاش‌های‌مان برای ساختن جهانی امن‌تر، مد نظر داشته باشد.

بیانیه روحانی خطاب به مردم: پیروزی در مذاکرات،جناحی نیست/همچنان دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم


ییس جمهوری به مناسبت توافق هسته ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در بیانیه ای خطاب به "ملت رشید و قهرمان ایران " با تاکید بر اینکه "امروز برجام به فرجام رسید"، این سربلندی و پیروزی را تبریک گفت و اظهارداشت: امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز دارد.

متن بیانیه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم الله  الرحمن الرحیم

ملت رشید و قهرمان ایران،
امروز برجام به فرجام رسید.
خدای منان را بر این نعمت بزرگ سپاس می‌گویم و در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می‌آورم.

این سربلندی و پیروزی بر شما مبارک باد.
در تاریخ هر ملتی، لحظاتی وجود دارد که به‌خوبی جایگاه و شخصیت آن ملت را نشان می‌دهد؛ لحظاتی که چشم جهان را به تصمیم و ارادۀ یک ملت، خیره می‌کند و نفس‌ها را در سینه، حبس و ذهن‌ها را متمرکز می‌کند تا صدای مردمان یک کشور را بشنوند.

یکی از آن لحظاتِ تاریخی، اکنون است که ارادۀ تاریخ‌ساز ملت ایران تحقق یافته است و صدای صلح و عزت و فرهیختگی ایران اسلامی در جهان طنین‌انداز گشته است. ما ایرانیان، دستان خود را به‌سوی جهانیان به نشانۀ دوستی دراز کرده‌ایم و با عبور از همه دشمنی‌ها و بدگمانی‌ها و توطئه‌چینی‌ها، فصل تازه‌ای در روابط کشورمان با جهان گشوده‌ایم.

امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته‌ای ایران، «امنیت‌زدایی» شد؛ قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران، لغو گردید؛ طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت. ما با عنایات حق و نصرت الهی و توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) و به استناد فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت سلاح هسته‌ای و با اتکاء به رأی ملت شریف ایران در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و با مهارت دیپلمات‌ها و توانمندی دانشمندان هسته‌ای توانستیم در مذاکراتی حرفه‌ای و پیچیده، با عزت و اقتدار، با جهان به توافق برسیم.

ما اکنون از گردنۀ خطرناک در اقتصاد، عبور کرده‌ایم و راهبرد ملی ما همچنان راهبرد اقتصاد مقاومتی است، البته اقتصاد مقاومتی در ستیز با اقتصاد جهان نخواهد بود، بلکه در پیوند با آن قرار دارد.

اجرای برجام به ضرر هیچ کشوری نیست؛ دوستان ایران خوشحال‌اند و رقیبان نیز نباید نگران باشند. ما برای هیچ دولت و ملتی، تهدید نیستیم؛ ما ضمن آمادگی کامل برای حفاظت از کیان ایران، پیام‌آور صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان هستیم.
پیروزی در مذاکرات هسته‌ای، پیروزی جناحی نیست، و اجرای برجام به ضرر هیچ جناح و گروهی نخواهد بود. برجام، فرجام و سرانجامِ مقاومت، خردورزی و تدبیر و ارادۀ ملتی است که با جنگ و خشونت مخالف است و منطق و مذاکره و جدال احسن را برگزیده ‌است.

ملت شریف ایران،
می‌دانم در طول سال‌های تحریم و فشار، بر شما چه گذشته است. اما اکنون که زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران گسسته شده و عزت و استقلال کشور نمایان گشته است، اکنون زمان ساختن و بالیدن است. شما ملت، با صبر و متانت و سربلندی، تحریم را پشت سر گذاشتید. امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز دارد.

من با تقدیر از ملت ایران، مقام معظم رهبری، مراجع بزرگ تقلید، دولت‌های گذشته و دستگاه دیپلماسی و قانون‌گذاری کشور و با سجدۀ شکر به درگاه خداوند بزرگ، این لحظه تاریخی در حیات ملت ایران را به پیشگاه همه شهیدان به‌ویژه شهدای فناوری هسته‌ای ایران، تقدیم می‌کنم، آنان که به ما آموختند، ثمرة مجاهدت و صبر، عزّت و افتخار است.

لازم می‌دانم از یکایک هموطنان عزیزمان در هر جای دنیا، بخاطر دو سال و نیم همکاری و همراهی در تلاش‌های شبانه‌روزی با دولت تدبیر و امید برای رسیدن به توافق هسته‌ای و پایان تحریم‌ها، تشکر و تقدیر نمایم.
سلام و درود بر ملت غیور ایران. «سلام علیکم بما صبرتم».

حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
۱۳۹۴/۱۰/۲۶

تبادل زندانیان ارتباطی به مذاکرات هسته ای نداشت/ تمام راه‌های ایران برای ساخت بمب هسته ای بسته شد

به گزارش گروه سیاسی میزان، جان کری وزیر خارجه آمریکا بعد از شروع رسمی اجرای برجام در بیانیه ای که در حضور خبرنگاران در وین قرائت شد گفت: ما امروز یک بار دیگر یادآوری کردیم که دیپلماسی چه اهمیتی دارد. بعد از سالهای مذاکره هم در راستای مذاکرات هسته‌ای و هم در راستای نگاه به مشکلات دیپلماتیک بلند مدت، در نهایت 4 شهروند آمریکایی که به طور ناعادلانه! در ایران زندانی شده بودن به آغوش خانواده خود بازگشتند. 

وی افزود: این دو مسیر مذاکره(مذاکرات هسته‌ای و تبادل زندانیان) به هم ارتباطی نداشتند و تردیدی نیست که بعد از اینکه دو طرف در مذاکرات هسته ای به یکدیگر نزدیکتر شدند سرعت تلاشهای انساندوستانه برای آزادی این زندانیان افزایش یافت.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد؛ امروز بعد از 2.5 سال مذاکره، آژانس راستی آزمایی کرد که ایران در چارچوب برنامه جامع مشترک ایران به تعهدات خود عمل کرده است. نمایندگان آژانس فردا به ایران خواهند رفت. ایران قدمهای بزرگی برداشته است که بسیاری تردید داشتند این گامها حتی عملی شود.

وی تاکید کرد که ابعاد واقعی این موفقیت سالهای آینده مشخص خواهد شد.

کری در ادامه گفت: ما تحریمها را بلافاصله برخواهیم داشت. از امروز 16 ژانویه 2016 به روز اجرای برجام رسیدیم. امروز به لحظه‌ای رسیدیم که تعهدات ایران از روی کاغذ خارج و به مرحله اجرا درآمده است. امروز با اطمینان می‌توانیم بگوییم که همه راههای ایران برای رفتن در مسیر ساخت سلاح و مواد شکافت پذیر بسته شده است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد؛ قدمهایی که ایران برای محدود شدن برنامه هسته‌ای خود برداشته است برنامه هسته‌ای این کشور را به طور اساسی تغییر داده است. 

کری گفت: راستی آزمایی مثل گذشته ستون فقرات این توافق است و خوشحال هستیم که ایران به تعهداتش عمل کرده و تاکنون همه گامهایی که باید براساس توافق برمی‌داشت را برداشته است و ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

وی در پایان از دولت اتریش، دولت سوئیس و همچنین دولت عمان به خاطر تلاشهایشان برای حصول توافق تشکر و قدردانی کرد.