توافق غیر منتظره در عراق

گزارش افکارنیوز، مقتدی صدر رهبر ائتلاف السائرون پیشتر در اولین توئیت خود پس از پیروزی اعلام کرده بود که با همه لیست ها به جز الفتح وابسته به هادی العامری و ائتلاف «دولة قانون» به ریاست نوری مالکی، متحد خواهد شد.


در همین حال به گزارش السومریه نیوز، «محمد جمیل المیاحی»، سخنگوی جریان حکمه به رهبری عمار حکیم بامداد دیروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که 72 ساعت آینده شاهد تشکیل یک همپیمانی میان این جریان و ائتلاف های «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر»، «فتح» به رهبری «هادی عامری» و «نصر» به رهبری «حیدر عبادی» خواهد بود.


این در حالی است که از مجموع 329 کرسی پارلمان آینده عراق ائتلاف سائرون 54 کرسی، ائتلاف فتح 47 کرسی، ائتلاف نصر 42 کرسی و جریان حکمه نیز 19 کرسی در اختیار دارند و در صورت همپیمانی با یکدیگر در مجموع دارای 162 کرسی پارلمان خواهند بود و برای تشکیل دولت اکثریت تنها به سه کرسی دیگر نیاز خواهند داشت.


از طرفی، در حالی که ائتلاف صدر پیش از این از «علی داوی» استاندار ۵۳ ساله استان فقیر میسان به عنوان گزینه نخست وزیری یاد می کرد ، خبرها حاکی از قطعی شدن نخست وزیری مجدد حیدر العبادی است.


«شیخ صلاح العبیدی» سخنگوی جریان صدر عراق دیروز در گفت‌وگو با روزنامه الأهرام مصر گفت که ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، هیچ مشکلی با ادامه نخست‌وزیری حیدر العبادی نخست‌وزیر کنونی عراق ندارد.


وی افزود:شرط ادامه نخست‌وزیری العبادی، تعهد قاطعانه وی به مبارزه با فساد و اتخاذ تصمیماتی قاطعانه علیه فاسدان و ادامه ندادن همان وضعیت قبلی است که عراقی‌ها در طول چهار سال گذشته با آن مواجه بودند و فاسدان بدون هیچ محاکمه‌ای رها شدند.


پیش از این گزارش شده بود که «مقتدی صدر» در دیدار اخیر با حیدر العبادی از وی خواسته است که برای تصدی مجدد منصب نخست وزیری عراق حزب الدعوه اسلامی را ترک کند که با واکنش منفی العبادی روبه رو شده بود.


مقتدی صدر که پیش از این برای تشکیل فراکسیون اکثریت به دیدار نخست وزیر حیدر العبادی رفته بود، دیروز در بغداد میزبان هادی العامری رئیس سازمان بدر و رئیس لیست الفتح بود.


صدر در این دیدار بر تشکیل «دولت پدرانه» برای ارائه خدمات به ملت عراق سخن گفت. العامری نیز گفت که «ما به دنبال عبور از طایفه‌گرایی و تشکیل بزرگ ترین فراکسیون ملی شامل تمامی فراکسیون‌ها برای حل مشکلات کشور هستیم.» همزمان با خبر دیدار صدر با هادی عامری، نشانه ها از به حاشیه رفتن ائتلاف نوری المالکی است. در همین حال، یک مقام سیاسی عضو ائتلاف الفتح بدون این‌که نامش فاش شود اظهار کرد «این که گفته شده ائتلافی بین چهار لیست طی ۷۲ ساعت آینده اعلام خواهد شد،‌ صحت ندارد. آن چه گفته شده ائتلافی با حضور سائرون، الفتح، الحکمه و النصر ظرف ۷۲ ساعت اعلام می‌شود، صحت ندارد و همه متفق القول هستند که هیچ جناحی در حاشیه گذاشته نشود و از سهمیه‌بندی و طایفه گرایی عبور کنیم.»

پیام پادشاه و ولیعهد عربستان به رئیس جمهور مستعفی یمن

ه گزارش افکارنیوز، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نامه‌ای را برای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن به مناسبت سالگرد وحدت یمن فرستادند.


پادشاه عربستان به نمایندگی از خود و مردم و دولت کشورش برای عبد ربه منصور هادی صحت و سلامتی و همچنین برای مردم و دولت یمن آرزوی امنیت و ثبات کرد.


محمد بن سلمان نیز پیام تبریکی برای عبد ربه منصور هادی به مناسبت سالگرد وحدت این کشور فرستاد و برای عبد ربه منصور هادی آرزوی سلامتی و سعادت و برای دولت و مردم یمن آرزوی امنیت و ثبات کرد.

«شدیدترین تحریم‌های تاریخ»؛ بدون حمایت متحدان آمریکا و شریکان تجاری ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «میشل مک‌فاول»، استاد دانشگاه آمریکایی که از سال 2012 تا 2014 سفیر آمریکا در روسیه بوده و قبل از آن هم در شورای امنیت ملی آمریکا سمت داشته به اظهارات «مایک پامپئو» که گفته بود کشورش «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» را علیه ایران اعمال می‌کند، پاسخ داد. 


«مک‌فاول» در صفحه توئیترش در جواب یکی از پیام‌های وزارت خارجه آمریکا که به نقل از «پامپئو» نوشته بود آمریکا شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال می‌کند نوشت: «چطور این تحریم‌ها می‌خواهند شدیدترین تحریم‌های تاریخ باشند که شرکای تجاری اصلی ایران از آن حمایت نمی‌کنند؟»


بعد از سخنرانی «پامپئو» در اندیشکده «هریتیج»، مقام‌های کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که از آن حمایت نمی‌کنند. وزیر خارجه انگلیس گفته که مذاکره بر سر مطالبات اعلام‌شده پامپئو بسیار دشوار است و «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آن انتقاد کرده است.  


موگرینی همچنین در بیانیه خود عادی‌سازی روابط تجاری با ایران را یکی از بخش‌های اساسی توافق هسته‌ای برجام خوانده و خواستار رعایت این بند از سوی جامعه بین‌المللی شده است. او در این بیانیه که ساعتی بعد از سخنرانی پامپئو منتشر شد نوشته است: ««عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران بخشی اساسی از این توافق را تشکیل می‌دهد که باید از سوی جامعه بین‌الملل رعایت شود.»


در بند 29 برجام آمده است: «اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد».

السنوار: روابط ما با ایران و حزب‌الله در اوج قدرت قرار دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در گفتگو با شبکه ماهواره ای المیادین تصریح کرد که روابط این جنبش با ایران و حزب الله در اوج قدرت قرار دارد.


السنوار همچنین تاکید کرد: ملت فلسطین با در نظر گرفتن شرایط مرحله کنونی، راهبرد مقاومت مردمی و تحرک مسالمت آمیز را در پیش گرفته است، اما این به معنای دست کشیدن از گزینه های دیگر نیست.


وی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه رهبران مقاومت فلسطین هم گفت که «جان ما از جان هیچ شهیدی که جانش را در راه وطن و این مقدسات تقدیم کرده است، ارزشمندتر نیست».


السنوار در عین حال هر گونه توافق میان حماس و قاهره برای توقف تحرکات و تظاهرات های حق بازگشت را رد کرد و گفت: این تحرکات تا تحقق کامل اهداف ملت فلسطین و در راس آنها لغو همیشگی محاصره غزه ادامه خواهد داشت.


وی همچنین درباره روابط جنبش حماس با ایران تاکید کرد که این روابط در اوج قدرت و گرمی قرار دارد و تهران در سال های پس از تجاوز ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه در سال ۲۰۱۴ در حمایت مالی و تسلیحاتی و استشاری از مقاومت کوتاهی نکرده است.


این رهبر برجسته حماس در عین حال مخالفت این جنبش با تجاوز رژیم صهیونیستی به هر کشوری به ویژه کشورهای عضو جبهه مقاومت در منطقه را اعلام کرد و گفت: به حول و قوه الهی ما با تمام قدرت موضع آشکار خود را در این زمینه اعلام خواهیم کرد.

«حجتی» به مجلس می‌آید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دویست‌ و نهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه یک خرداد)، دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 225 تن از نمایندگان آغاز شد.


احمد امیرآبادی فرهانی عضو هیئت رئیسه مجلس دستور کار امروز مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:


** بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم


**تعیین تکلیف گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد مطالبات غیرجاری بانک‌ها (در اجرای ماده 105 آئین‌نامه داخلی مجلس)


** سوال شهروز برزگر و اسداللّه عباسی از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دستورکار امروز نمایندگان مجلس قرار دارد.