سئوال عجیب نخست وزیر ایتالیا از هاشمی رفسنجانی

ه گزارش شریان نیوز،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دیدار نخست وزیر ایتالیا، با تأکید بر سوابق تاریخی و تمدنی ایتالیا، گفت: کتابهای دینی و تاریخی ما، شما و دنیا، از مشترکات فرهنگی میگویند که در کنار رفت وآمدهای تاریخی، گاه شاهد اختلافات شدید بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به میزبانی دانشگاه پلی تکنیک میلان از دفتر و واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آن شهر، گفت: این امر هم، نشان از سوابق فرهنگی دو کشور دارد، چون دانشگاهها بارزترین مصداق برای فعالیتهای فرهنگی در عصر حاضر هستند.
وی همکاری ایران و ایتالیا در زمینه فولاد را یکی از نمونه های همکاری با کشورهای اروپایی در زمان سازندگی دانست و گفت: یک واحد بزرگ فولاد را با همکاری شما در اصفهان ساخته بودیم که براساس اعلام مسؤولین، سال گذشته هزاران تن صادرات به ایتالیا داشته است.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری قراردادهای ایران و ایتالیا در زمان رژیم پهلوی در خصوص تجهیزات نیروی هوایی، گفت: در مقطعی که به خاطر جنگ با عراق به آن تجهیزات نیاز داشتیم، ایتالیا به خاطر فشارهای آمریکا از تحویل آنها خودداری کرد که البته با پایان یافتن جنگ، مسأله حل شد و خود ایران با استفاده از دانش فرزندان خویش، تمام نیازهای خود را برآورده کرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوال نخست وزیر ایتالیا که «دورنمای شرایط منطقه را چگونه میبینید؟»، گفت: با توجه به اتفاقات این روزهای عراق، سوریه، یمن و حتی لبنان و لیبی، شرایط منطقه بسیار مبهم و پیچیده است، چون گروههای تروریستی، علاوه بر دسترسی به انواع سلاحهای متعارف و غیرمتعارف، در دیگر جوامع نیز گسترش یافته اند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان تفاوتها و شباهتهای اقتصادی، سیاسی، قومی و مذهبی عراق، سوریه و یمن، گفت: اگر چه القاعده و داعش در این سه کشور حضور دارند، اما اگر شعله های جنگ تروریستها خاموش شود، باید برای رفع بی ثباتیها برنامه ریزی و تلاش کرد و ایران آماده همکاری با جامعه جهانی است.


وی به عنوان همکاری ایران با جامعه بشری به حضور 3 میلیون مهاجر از کشورهای افغانستان و عراق در ایران حتی در سالهای جنگ اشاره کرد و گفت: این در حالی است که این روزها به خاطر حضور چند ده هزار مهاجر از کشورهای جنگزده، تمام کشورهای اروپایی از آن به عنوان بحران مهاجرت یاد میکنند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی، با ابراز نگرانی از اتفاقاتی که در عراق، یمن و سوریه برای مردم بی دفاع میافتد، گفت: وظیفه جامعه جهانی است که علاوه بر برنامه ریزی برای ریشه کنی اندیشه های تروریسم و مبارزه با تروریستها، برای برگشت آرامش به زندگی جنگ زده ها تلاش کنند و ایران بارها گفته که در این راه کوتاهی نخواهد کرد.
متئو رنتزی نیز در این دیدار با تقدیر از نقش مؤثر و سازنده آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تقویت و توسعه روابط تهران ـ رم در دوره جدید گفت: احترام زیادی برای شخص و شخصیت شما قایل بوده و حامل سلامها و درودهای مردم و چند نخست وزیر ایتالیا هستم که میدانند شما برای جامعه جهانی و همچنین برای گسترش روابط ایران و ایتالیا چه تلاشهایی کرده اید و می کنید.
وی افزود: ایران و ایتالیا سوابق طولانی در روابط خوب و تاریخی دارند و در تمام این سالها، فرهنگ، نقطه مشترک ما بود.
نخست وزیر ایتالیا تأکید کرد: در شرایط فعلی مشترکات فرهنگی از ضرورتهای هر دو کشور و نیازهای جوامع بشری است.
وی همکاریهای علمی و آموزشی و حضور دانشجویان ایران در ایتالیا و تأسیس واحدی از دانشگاه آزاد اسلامی در شهر میلان را ادامه همان تبادلات فرهنگی دانست و گفت: باید بحث دانشگاهها را به دیدارهای رسمی مسؤولان در مجامع بین المللی تعمیم بدهیم.
نخست وزیر کشور ایتالیا با ارائه گزارشی از برنامه های سفر خویش به ایران و دیدار با مسؤولان جمهوری اسلامی، به ویژه دکتر روحانی، گفت: پس از رفع مشکل اقتصادی ایتالیا و همچنین بعد از رفع مشکل تحریم ایران در مسایل هسته ای، فرصت بسیار مناسبی برای تقویت و گسترش روابط پیش آمده که باید از آن استفاده کرد.
متئو رنتزی، با بیان این جمله که «نباید حتی یک دقیقه وقت را از دست بدهیم»، گفت: در این سفر به همراه من، مسؤولان بخشهای مختلف، مخصوصاً مسؤولان بانکها هستند، چون میدانیم اقتصاد ایران در پسابرجام، ظرفیت بالایی برای همکاری و سرمایه گذاریهای جهانی دارد.
وی مذاکرات بین المللی را هم برای منطقه و هم برای جوامع بشری، خوب، مؤثر و سازنده خواند و گفت: این مذاکرات نه تنها فضای سیاسی را متحول مینماید، بلکه اقتصاد را نیز به سوی تحولات مثبت راهنمایی مینماید. نخست وزیر ایتالیا در پاسخ به سوال آیت الله هاشمی رفسنجانی که «چرا اروپا در برخورد با مهاجران کشورهای گوناگون متناقض است؟ و چرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظرات کاملاً متفاوت دارند؟ در حالی که کشور شما پذیرای امواج بزرگ پناهجویان است، ولی در مرزهای شرقی اروپا مشکل جدی است»، گفت: نه تنها در این موضوع، بلکه در همه مسایل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی نیز بین 28 کشور عضو اتحادیه اختلاف وجود دارد.
متئو رنتزی، با تشریح نگاه امنیتی کشورهای اروپایی، به مشترکات اروپایی، یعنی از پول واحد گرفته تا برداشتن مرزهای بین لمللی پرداخت و گفت: واقعیت این است که آرمانهایی که کشورهای اروپا را به عنوان اتحادیه گرد هم آورده بود، پا به پای دیگر تحولات رشد نکرده ند.

رهبرانقلاب به مسئولان چقدر عیدی دادند؟

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با یادآوری دیدار نوروزی مسئولان با مقام معظم رهبری، ماجرای درخواست عیدی مسئولان کشور از
معظم له و پاسخ ایشان را روایت کرد.

 پرویز فتاح گفت: در دیدار نوروزی با مقام معظم رهبری، مسئولان و از جمله خانم‌ها از معظم له درخواست عیدی کردند که ایشان فرمودند به هر کدام از مهمانان هزار تومان عیدی داده شود.
وی ادامه داد: مهمانان در واکنش به عیدی مقام معظم رهبری با خنده گفتند که آقا فقط هزار تومان؟! که رهبری با لبخندی فرمودند: مبلغ هزار تومان خوب است زیرا زمانی ده تومان عیدی به مهمانان می دادم.

اظهارات امام جمعه موقت اهواز علیه هاشمی/واکنش آیت الله جنتی در برابرکاندیداتوری اش برای ریاست خبرگان

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - حجت الاسلام محسن حیدری در پاسخ به سوالات روزنامه جوان ، به هاشمی رفسنجانی حمله کرد

*تمایلی به سخن گفتن درباره جزئیات رفتارهای ایشان را ندارم، اما فی‌الجمله عرض می‌کنم که اگر ایشاندر تهران جواب مثبت گرفت، ولی در استان‌های دیگر، از جمله در استان ما جوابی کاملاً منفی گرفت. یعنی دو نفری که مبغوض ایشان بودند بالاترین رأی را بعد از نفر اول آوردند و نفری که مورد تأیید ایشان بود آخر شد.

*بی‌شک رفتار آقای‌هاشمی دور از شأن روحانیت است. در واقع ایشان حالت انتقام‌گیری پیدا کرده است که کسی را که در خط او نیست و به مذاق او نمی‌خورد، تخریب کند و بکوبد تا نفس راحت بکشد و کار خودش را پیش ببرد. کسانی را تشویق می‌کند که یا همراه او باشند یا دست کم نسبت به او بی‌تفاوت باشند و موضع منفی نگیرند.

*ایشان زمینه بسیار پایینی برای ریاست خبرگان دارد، ما در این اجلاسیه، آقایان نماینده را دیدیم و دیدگاه‌هایشان را ارزیابی کردیم. می‌توانیم بگوییم که در حال حاضر، بیشترین زمینه نسبت به آیت‌الله جنتی وجود دارد. خود ایشان بنا ندارد کاندیدا شود، ولی دیگران مایل‌اند ایشان کاندیدا شوند، مخصوصاً با توجه به رفتاری که جریان‌های ضدانقلاب یا موسوم به اصلاح‌طلب، درانتخابات اخیر با این بزرگوار کردند. می‌دانید که ایشان سابقه وجایگاه والایی در انقلاب ونظام اسلامی دارند. اولاً: مقام معظم رهبری ایشان را عِدل آیت‌الله مشکینی قرار دادند و فرمودند: آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله جنتی شخصیت‌های بی‌بدیل انقلاب هستند. سوابق علمی آیت‌الله جنتی هم به عنوان یکی از علما ومدرسین حوزه قم کاملاً روشن است. ثانیاً: ایشان جزو پیشگامان انقلاب و از شاگردان حضرت امام هستند که بیانیه مرجعیت ایشان را در سال 1341 امضا کردند، یعنی ایشان در آن سال به عنوان یک عالم فاضل و مطرح، بیانیه صادر کردند که: مردم از آیت‌الله‌العظمی خمینی تقلید کنید. ایشان چنین سابقه‌ای دارد... سلامت جسمانی ایشان به‌رغم کبر سن، فوق‌العاده بالاست و از نظر سلامت جسمی شرایط بسیار بهتری نسبت به آیت‌الله یزدی و مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و موقعیت بسیار بالایی هم در بین اکثریت قریب به اتفاق آقایان خبرگان دارند و لذا ما پیش‌بینی می‌کنیم ایشان رئیس دوره پنجم مجلس خبرگان شوند...در پاویون فرودگاه ایشان را زیارت کردم که داشتند به اصفهان می‌رفتند. چند دقیقه‌ای خدمت ایشان بودم و در باره فرمایشات حضرت آقا صحبت می‌کردیم، مخصوصاً روی این فرمایش آقا که: «مجلس خبرگان باید انقلابی بماند و انقلابی فکر و عمل کند» تأکید کردم. این سخن آقا باید تابلو و در مجلس خبرگان آویخته شود. گفتم: حضرت آیت‌الله جنتی، این سخن آقا شرط و شروطی دارد. شرط اول‌اش این است که رئیس‌اش انقلابی باشد. قبول دارید؟ گفتند: بله. گفتم پس معنا ندارد وقتی آقایان از شما دعوت کرده‌اند، حاشا کنید! شما باید بپذیرید و اجابت کنید، والا این خواسته آقا محقق نمی‌شود.ایشان تبسمی کردند و ما این تبسم را حمل بر رضایت کردیم و با اصرار آقایان، این امید هست که ایشان بپذیرند.

ردصلاحیت سیدحسن درشکست اصولگرایان موثربود/در دنیا ازمحبوبیت چهره هابرای تقویت نظام استفاده می کنند

سیاست > انتخابات - دکتر حسن غفوری فرد در باره نتیجه انتخابات مجلس با روزنامه ایران مصاحبه کرد.

وی در بخشی از اظهاراتش گفته است:

*حضور بالای شرکت‌کنندگان این نتیجه را در انتخابات تهران رقم می‌زد. از طرفی در ایام تبلیغات بعضی کارهای ضد تبلیغی انجام شد. بحث‌هایی نظیر اینکه فلان فهرست «فهرست انگلیسی» هاست از این جمله بود. از طرف دیگر رد صلاحیت برخی چهره‌ها در تصمیم مردم مؤثر بود.مثلا سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری.

*ایشان به هر حال یکی از سرمایه‌های کشور هستند؛ مردم به وی علاقه و ارادت دارند؛ چهره دوست داشتنی ای دارد و محبوب است. یادگار نام خمینی کبیر است. بررسی صلاحیت‌ها وظیفه شورای محترم نگهبان است و من با درستی یا نادرستی تصمیم این نهاد کاری ندارم، اما وقتی چهره‌ای که نزد مردم به هر دلیلی محبوب است، رد صلاحیت می‌شود، مردم دلگیر شده و واکنش نشان می‌دهند. من نمی‌گویم ایشان باید تأیید می‌شد یا نه؛هیچ گاه هم به رأی دستگاه‌های قانونی اعتراض نمی‌کنم حتی اگر بدانم اشتباه است؛ سخنم این است که در کشورهای دیگر وقتی برخی چهره‌ها -حتی بی‌دلیل- محبوب می‌شوند، از این چهره‌ها در تقویت نظام خود استفاده می‌کنند. به اعتقاد بنده با مجموع این رویدادها، اینکه اصولگرایان چگونه رفتار می‌کردند نتیجه را چندان تغییر نمی‌داد و تنها ممکن بود در چند نفر تغییر کند.


*بنده شش ماه قبل از انتخابات در جریان رایزنی‌ها و تلاش‌های اصولگرایان بودم؛ در این دوره هم مانند گذشته بنا این بود که همه اصولگرایان دعوت شوند. در ادوار گذشته جمعی 70-80 نفره تشکیل می‌شد اما این بار حدود 186 نفر که سابقه اصولگرایی داشتند، در تهران ثبت‌نام کردند. در دوره قبل گروه 7+8 تشکیل شد و در این دوره گروهی 22 نفره در جامعه روحانیت مبارز تشکیل شدند تا کارهای مقدماتی را انجام دهند. از بین این افراد گروهی هفت نفره از جمله محمد رضا باهنر و علیرضا زاکانی و ابوترابی، افراد را دعوت کرده و به آنها گفتند سی نفر را انتخاب کنند؛ آنها هم سی نفر را انتخاب کردند. فهرست چند بار کم و زیاد شد تا به سی نفر نهایی رسید. من قبلاً گفته بودم اگر همین روند ادامه پیدا بکند و من در فهرست نباشم، انصراف می‌دهم اما بعداً اتفاقاتی افتاد یکی اینکه بنا بود سهم خواهی نشود و شایسته سالاری معیار شود اما بعداً گفتند فلان نفر سهم فلان آقا است و... همان مسیر گذشته با کمی اختلاف دنبال شد.

*من در جلسه 180 نفره گفتم اگر بناست سهم خواهی نباشد، قشرهای مختلف هم نباید سهم داشته باشند؛ بنابراین نگوییم باید این تعداد روحانی باشد یا این تعداد خانم یا اقتصاددان باشد. وقتی بناست سهم خواهی نباشد اگر 30خانم صلاحیت دارند باید نام هر 30 نفرشان در فهرست بیاید؛گفتند که مجلس مهندس می‌خواهد؛ دکتر می‌خواهد؛ اقتصاددان می‌خواهد. گفتیم مردم همه اینها را در نظر می‌گیرند و با توجه به این ملاک‌ها و معیارها رأی می‌دهند اما چرا حتماً باید 6 خانم باشند؟ شاید 7 خانم هستند که شایستگی دارند. اما عملاً سهم خواهی شد و مشخص است که کدام گروه‌ها سهم گرفتند. تصمیم قطعی من این بود که اگر کار بر اساس معیارهایی که از قبل اعلام شده بود پیش برود، کنار بروم؛اما به آن معیارها عمل نشد. البته به اعتقاد من حتی اگر بر اساس معیارهایی که قبلاً اعلام شده بود هم عمل می‌شد، نتیجه تغییری نمی‌کرد اما دلخوری‌ها کمتر می‌شد. در آن صورت بنده با رضایت خاطر کنار می‌رفتم و حمایت می‌کردم و انسجام درون گروهی هم بیشتر می‌شد.

*ما اصولگرایان سلیقه مردم تهران را نشناختیم؛ دلایلی که در مورد رأی نیاوردن اصولگرایان مطرح شده تا حدی درست است، اما باید باور کنیم وقتی یک نفر از ما هم رأی نمی‌آورد یعنی ما با خواسته مردم فاصله داشتیم. «برجام» یکی از این خواسته‌ها بود؛ رهبر معظم انقلاب آن را تأیید کردند، نظام قبول کرده است و مردم هم می‌خواهند در هر حال نظام و دولت اعلام می‌کنند که ما به‌همه تعهدات خود در برجام عمل کردیم. در این شرایط تمام کسانی که نظام را قبول دارند باید حمایت می‌کردند. وقتی نظام پشت «برجام» ایستاده ما نمی‌توانیم از پشت به آن خنجر بزنیم. مردم نشان دادند که با «برجام» موافقند و یک فعال سیاسی اگر می‌خواهد برنده شود، باید نظر مردم را تأمین کند.

 

سوم خرداد؛ رزمایش نیروی زمینی ارتش در منطقه نصرآباد/ برگزاری ۱۷ رزمایش تخصصی در سال ۹۵/ تایید حضور مستشاری نزاجا در سوریه

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: در سال ۹۵ چهار رزمایش داریم که اولین رزمایش سوم خرداد در منطقه عمومی نصرآباد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست‌خبری که صبح امروز(دوشنبه) به مناسبت 29 فروردین سالروز ارتش در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت روز ارتش، کمک به تشکیل سپاه پاسداران را اولین کمک در اجرای فرمان تاریخی امام توسط ارتش دانست و گفت: برنامه‌های متنوعی برای گرامیداشت روز ارتش پیش‌بینی شده است.

وی افزود: دیدار با خانواده شهدا در تهران و شهرستان‌ها، تجلیل از بازنشستگان، برگزاری مسابقات ورزشی و قرآن و اذان، سخنرانی فرماندهان در مدارس و دانشگاه‌ها، برگزاری مراسم جشن سرباز، برگزاری صبحگاه مشترک، دیدار با وابستگان نظامی در اول اردیبهشت‌ماه، رونمایی از جدیدترین دستاوردها و اجرای رژه در 29 فروردین با حضور رئیس‌جمهور از عمده برنامه‌های گرامی‌داشت روز ارتش است.

امیر پوردستان درباره رزمایش‌های نیروی زمینی ارتش در سال 95 خاطرنشان کرد: نیروی زمینی ارتش سرمایه‌گذاری اصلی‌اش روی آموزش‌های عملی است. در سال چندین نوبت رزمایش‌های مختلفی داریم که رسانه‌ای هم نمی‌شود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه تمرینات نظامی در نیروی زمینی در 3 بخش تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در سال 95 چهار رزمایش داریم. اولین رزمایش سوم خرداد در منطقه عمومی نصرآباد برگزار می‌شود. فضای این رزمایش‌ها عمدتا دفاعی و نظامی است.

وی افزود: 17 مورد رزمایش تخصصی نیز در سال 95 در حوزه‌های موشکی، پهپادی، جنگ نوین، هوانیروز و رهایی‌گروگان خواهیم داشت. 5 مورد رزمایش در حوزه بحران و مقابله با بلایای طبیعی نیز خواهیم داشت.

امیر پوردستان در حوزه دستاوردهای نزاجا گفت: روز چهارشنبه 25 فروردین‌ماه در مرکز آموزش پشتیبانی از چند دستاورد رونمایی کرده و تحویل‌دهی برخی تجهیزات را داریم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: سامانه پدافند هوایی بهمن 57 میلیمتری خودکششی، خودروی تاکتیکی کیان 100 درصد بومی و خودروی تجسسی "ان ار بی سی" شهرام رونمایی خواهند شد. تانک چیفتن بهینه‌سازی شده در سال 95 به ظرفیت نیروی زمینی ارتش اضافه خواهد شد. انواع خودروهای سبک و سنگین را در سال 95 تحویل خواهیم گرفت.