ابوالفضل حسن بیگی در گفتگو با خبرنگار مهر، از حضور تیمی از مجلس شورای اسلامی شامل رئیس کمیسیون عمران و سه تن از اعضای این کمیسیون و معاون پارلمانی وزیر راه در محل حادثه قطار مشهد خبر داد.
نماینده مردم دامغان در مجلس اظهار داشت: در بحث توقف قطار تبریز- مشهد و مجوز عبور قطار سمنان- مشهد گزارشات ارائه شده متناقض است. قطارها هم مثل هواپیماها دارای جعبه سیاه هستند. مستنداتی که در جعبه سیاه قطار کشف شده با گفته های راننده قطار و سوزن بان متناقض است. به همین دلیل باید صبر کنیم تا عمدی، سهوی و اشکالات فنی حادثه مورد بررسی قرار گیرد.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: تا زمانی که اپراتورها و جعبه سیاه قطار مورد بررسی قرار نگیرد، نمی توان اظهارنظر دقیقی در مورد علت حادثه داشت.
وی تصریح کرد: سه گروه شامل تیمی از مجلس شورای اسلامی، تیم فنی راه آهن و تیم اطلاعاتی قوه قضاییه در حال بررسی این حادثه هستند تا به نتیجه متقن دست یابند و بتوانند گزارش نهایی را ارائه دهند.
حسن بیگی ادامه داد: به نظر من مسئول شیفت و اپراتوری که در شاهرود مستقر بوده اند، دستور اشتباه صادر کرده اند.
نماینده مردم دامغان گفت: سه جسد مفقود است. پیش بینی می شود چند نفر هم بدون بلیت در مسیر سوار قطار شده باشند. برخی اجساد هم قابل شناسایی نیستند
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، رئیس کمیته دفاعی مجلس اعلاء روسیه روز شنبه (امروز) اعلام کرد در صورتیکه ناو هواپیمابر «آدمیرال کوزنتسوف» که برای حملات علیه تروریستهای سوریه مورد استفاده قرار میگرفت، از مرزهای سوریه برای یک مأموریت جدید خارج شود، احتمالاً روسیه از پایگاه هوای همدان استفاده خواهد کرد.
اوایل امروز، «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران اعلام کرد که تهران احتمالاً به روسیه اجازه استفاده از پایگاه هوایی همدان برای عملیات هوایی علیه تروریستهای سوریه را میدهد.
««ویکتور اوزرف» به خبرگزاری «ریانووستی» گفت: « در صورتیکه ناو هواپیمابر ادمیرال کوزنستوف بخواهد یک عملیات دیگر انجام دهد و روسیه نتواند از آن برای حملات هوایی علیه تروریستهای سوریه استفاده کند، استفاده از فرودگاه پایگاه هوایی همدان ضروری میشود».
نیروی هوایی روسیه در 30 سپتامبر 2015، عملیات خود علیه تروریستهای سوریه را به درخواست «بشار اسد» رئیسجمهور سوریه آغاز کرد.
ایران اوایل ماه آگوست به روسیه اجازه داد تا از پایگاه هوایی همدان برای هدف قرار دادن مواضع تروریستهای سوریه استفاده کند. جنگندههای روسیه یک هفته بعد از تکمیل عملیات ضدتروریستی خود در سوریه بازگشتند.
به گزارش مشرق، محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو ضمن ابراز تسلیت به خانوادههای کشته شدگان برخورد دو قطار مسافربری در سمنان، خواستار پاسخگویی و عذرخواهی مناسب عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این زمینه شد.
سعیدی افزود: بنده معتقدم این حادثه بر اثر بی کفایتی و بی مبالاتی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و همچنین مسئولین راه آهن بوده است. زائرینی که عازم مشهد مقدس بودند و بخشی از آنها جزء هیات های عزاداری حسینی محسوب می شدند و هر ساله از تبریز در دهه آخر صفر به مشهد عازم می گردند بخش اعظم حادثه دیدگان را در بر می گیرد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه قابل قبول نیست به بهانه خطای شخصی، مسئولان مربوطه قصد داشته باشند از زیر بار مسئولیت این حادثه فرار کنند، افزود: بنده معتقدم که بی دقتی و عدم وجود تجهیزات و امکانات لازم در خطوط ریلی، زمینه ساز این حادثه شده است. جای سوال است در حالیکه قطاری در ایستگاه متوقف بوده، چگونه به قطار بعدی اجازه داده شده تا حرکت کند و با آن قطار برخورد نماید. نماینده مردم تبریز در خانه ملت با ابراز تاسف از عدم تجهیزات اطفای حریق در محل حادثه، گفت: متاسفانه نبود این تجهیزات سبب شد تا هموطنان مان در جلوی چشم اعضای خانواده و عزیزانشان زنده زنده بسوزند.
وی درباره واکنش وزیر راه و شهرسازی نسبت به این حادثه دردناک گفت: ایشان ابتدا می بایست از سراسر مردم ایران و به ویژه از مردم تبریز و آذربایجان عذرخواهی کند. به هرشکل این حادثه در حوزه مسئولیت آخوندی اتفاق افتاده و او باید توضیح دهد که چرا ناوگان حمل و نقل ریلی کشور به این شکل بی سر و سامان و فرسوده است.
وی با بیان اینکه میزان فرسودگی به حدی بوده که سیستم متوجه قطار متوقف شده در ایستگاه نبوده ادامه داد: مسئولین به راحتی می گویند که خطای انسانی روی داده و نمی خواهند به اشتباهات شان اعتراف کنند.
سعیدی معتقد است: معاون اول دولت که مسئولیت پیگیری این موضوع را برعهده دارد، باید یک تیم کارشناسی فنی و غیرسیاسی را به محل حادثه اعزام کند و عوامل اصلی حادثه شناسایی و به مردم معرفی شوند.
وی خاطرنشان کرد: در این حادثه باید مقصران اصلی شناسایی شوند و کار به چند نفر کارگر یا کارمند راه آهن تقلیل پیدا نکند. این رسم نامبارکی است که در حوادث اینچنینی، تقصیر را به گردن مدیر دون پایه یا مامور ساده می اندازند و مسئولان اصلی به راحتی از زیر بار آن فرار می کنند.
سعیدی افزود: مسئولان دولتی و وزارت راه و شهرسازی باید بدانند که ما در سال 2016 زندگی می کنیم و نباید امکانات و تجهیزات مان اینقدر ابتدایی باشد که دنبال بهانه های نخن ما شده ای مانند ترمز نگرفتن قطار یا خطای سوزنبان بگردند. اساسا مشخص نیست حواس مسئولان کجا پرت است که به فکر تجهیز زیرساخت ها نیستند.
وی از رئیس مجلس نیز درخواست کرد تا ماموریتی به کمیسیون عمران و کمیسیون اصل 90 محول شود تا به صورت مشترک تیمی را به سمنان اعزام کنند و ریشه ها و عوامل حادثه شناسایی و معرفی شوند و ما به عنوان نمایندگان مجلس انتظار داریم که تصمیمات مناسبی از سوی دولت اتخاذ شود.
عضو کمیسیون فرهنگی به سرگردانی خانواده های قربانی حادثه سمنان نیز پرداخت و گفت: این خانواده ها در سمنان، دامغان و تهران حیران و سرگردان هستند و کسی به آن ها پاسخگو نیست. این خانواده ها جنازه های عزیزان شان را نتوانسته اند تحویل بگیرند. این معنی ندارد که با وجود داغدار بودن این خانواده ها، نمک بر روی زخم آن ها پاشیده شود و مسئولان وزارت راه باید پاسخگو و مسئولیت پذیر باشند که چرا در این خصوص ضعیف عمل می کنند.
سعیدی در پایان نسبت به طرح سوال یا استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: ما از تمامی ظرفیت های قانونی در این زمینه حتما استفاده خواهیم کرد و به این سادگی از روی این فاجعه عبور نخواهیم کرد. تماس هایی برای طرح نامه استیضاح در حال شکل گیری است و بنده نیز با استیضاح وزیر راه و شهرسازی موافق هستم و باید این اتفاق رخ دهد.