به گزارش ، سرانجام در اوج خوشگمانیهای مقامات کشورمان به آمریکا،تحریمهای جدید آمریکا موسوم به «CIDA» با رای بسیار بالا و معنادار به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید.
به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی چهارشنبه در برنامه اشاره که از شبکه خراسان رضوی پخش شد اظهارکرد: چند سال پیش آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ایران متحد شده بودند و ایران در این شرایط پا به مذاکرات هسته ای گذاشت وموفق شدیم برخی تحریم ها و اجماع جهانی علیه ایران را بشکنیم.
وی افزود: در حال حاضر ایران و روسیه و نیروهای مقاومت ضربه های کاری به تروریست ها زدند و کمر داعش شکست و آمریکا و اسرائیل وقتی با این موضوع مواجه شدند نتوانستند تحمل کند هم مشکلات نفتی ایران حل شود و هم تروریست ها شکست بخورند و تلاش می کنند با یک عصبیت این موفقیت ها را از بین ببرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا در مصوبه اخیر تحریم های خود به دنبال این است که شیب سرمایه گذاری به سمت ایران را از بین برده و ایران را نیز عصبی کند تا به اهداف خود برسد.
لاریجانی بیان کرد: رسانه ها باید حد و اندازه این مصوبه را درست ترسیم کنند و وقتی این تحریم ها را تحلیل می کنیم می بینیم ۹۰ درصد آنها در حال حاضر موجود است و حالا آن را قانونی کردند.
وی اظهارکرد: البته کمی پیاز داغ تحریم ها را زیاد کرده اند و قبلا سپاه قدس تحریم بود و حالا سپاه پاسداران هم اضافه شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صدا و سیما و رسانه ها نباید اضطراب ایجاد کنند ونباید در دام تبلیغاتی آمریکایی ها بیافتیم.
لاریجانی بیان کرد: ما آماده مقابله با این تحریم ها هستیم و یک ماه است روی یک طرح مشخصی کار کردیم زیرا پیش بینی می کردیم این کار انجام شود و فوریت آن هم در مجلس تصویب شده است، کمیسیون امینت ملی هم از شنبه به صورت ویژه این طرح را بررسی خواهد کرد.
دولت در خروج از رکود توفیق زیادی نداشت
وی در ادامه به عملکرد دولت اشاره کرد و گفت: دولت توانست برخی آشفتگی ها را سامان دهد که از جمله آنها می توان به مذاکرات هسته ای اشاره کرد.
لاریجانی تصریح کرد: دولت توانست تورم را کنترل کند که شاخص های بین المللی نیز این مهم را نشان می دهد اما در حوزه خروج از رکود توفیقات زیادی نداشتند.
رئیس مجلس گفت: مهم ترین موضوع این است که باید برای ۱۰ سال به صورت مجاهدانه کارها انجام شود اما دولت فعلی شتاب کمی برای پیشبرد امور داشت.
توجه به حوزه زیارت
وی در ادامه به مزیت های شهر مشهد اشاره کرد و گفت: از چند سال پیش در مجلس ردیف بودجه ای برای حوزه زیارت در نظر گرفته شد ه است.
لاریجانی تصریح کرد: حمایت از زیرساخت های گردشگری از جمله ایجاد تسهیل در رفت و آمد و ساخت هتل ها در همین راستا است.طی چند سال گذشته قطار برقی تهران به مشهد دنبال شده که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.
پرداخت یارانه ها به شیوه فعلی معقول نیست
وی در ادامه تصریح کرد: پرداخت یارانه ها به شیوه فعلی نه معقول و نه امکان پذیر است و از ابتدا نیز قرار نبود اینگونه عمل شود.
لاریجانی گفت : برای ساماندهی به موضوع تصمیم گرفتیم یارانه اقشار تحت پوشش نهادهای خدماتی را افرایش دهیم که البته این موضوع نباید باعث تنبلی و عدم اشتغال شود.
رئیس مجلس تاکید کرد: دولت نیز اصلاح در پرداخت یارانه ها را شروع کرده است که البته اشکالاتی وجود دارد و باید رفع شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لجبازی آمریکا در منطقه نشان می دهد ما درست حرکت می کنیم و نباید مضطرب شویم و به لطف خداوند و تدابیر رهبری جایگاه ایران هر روز در منطقه بهتر می شود.
لاریجانی بیان کرد: تحریم های جدید تنها مربوط به ایران نیست و به روسیه نیز مربوط می شود زیرا ایران و روسیه توانستند ضربه کاری به تروریست ها بزنند.
رئیس مجلس اظهارکرد: این تحریم ها نباید حواس ما را پرت کند و می توانیم با تکیه بر اقتصاد مقاومتی از این شرایط عبور کنیم.
به گزارش مشرق، «محمد اسماعیلی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:
با تصویب تحریمهای ضدایرانی مجلس نمایندگان امریکا در روز گذشته، شاهد شکلگیری یک «تلقی مشترک» در مسئولان ارشد کشورمان هستیم تا جایی که روسای قوای مجریه و مقننه، اعضای کمیته نظارت براجرای برجام و مسئولان دستگاه سیاست خارجه تحریمهای جدید را نقض متن و روح برجام دانسته و از اقدام متقابل کشورمان در آینده سخن به میان آوردهاند.
در این میان سه پرسش مطرح میشود؛۱-موضعگیری مسئولان ارشد کشوری در همین حد، کافی است؟، ۲-بسته متقابل ایران باید حائز چه ویژگیها و مولفههایی باشد و۳-آیا مسیر پیش بینی شده در متن برجام، جهت احقاق حقوق ایران کفایت میکند و اگرکفایت نداشته راهکار مقابله با شرایط موجود چیست؟
۱ـ «تلقی مشترک» امروز مسئولان ارشد کشور در باب نقض متن و روح برجام، بسیار ارزشمند است و پس از آنی صورت میگیرد که طی دو سالی که از روز امضای توافق هستهای گذشته، بهواسطه تصویب و اجرای قوانین ضدایرانی بسیاری مانند«قانون محدودیت سفر شهروندان۳۸کشور به ایران» و «قانون ISA» متن و روح برجام نقض شده اما بعضی از مقامات داخلی با مسامحه و اغماض از کنار آن عبور کرده و برخلاف امروز در مقابل اقرار به«نقض» مقاومت میکردند.
این «تلقی مشترک» باید استمرار داشته و به «باور مشترک»منتهی شده تا به راهکارهای موثرتری جهت مقابله با اقدامات امریکاییها در سطوح مختلف برسد چراکه «اختلاف عقیده» گذشته مسئولان به تولید مفاهیمی مانند«نقض روح»، «نقض متن»، «بدعهدی»و«خلاف برجام»منجر شد و مانع از برخورد مناسب با رفتارامریکاییها شد.
کمااینکه در اظهارات روزگذشته نیز به جای تصریح به«نقض» از عبارتی خنثی استفاده میشود؛«عراقچی: در قانون جدید موضوع غیرهستهای است و ناسازگاری با برجام دارد... یک اقدامی خصمانه است»، «قاسمی: واشنگتن اجرای موفقیتآمیز برجام را به خطر میاندازد». این درحالی است که کلمه«ناسازگاری» به لحاظ حقوقی فاصله بسیار زیادی با «نقض»دارد یا اجرای برجام تاکنون نیز موفقیت آمیز نبوده و قانون جدید امریکاییها اجرای ناموفقیتآمیز را تشدید میکند.
بنابراین برخی از مقامات نباید این «تلقی مشترک ارزشمند»را تضعیف کرده و با اقرار صریح و بدون ملاحظه به نقض برجام در جهت هم افزایی با سایرین برآمده تا راهکارهای مشترک و موثری در جهت مقابله اتخاذ شود.
۲ـ مقابله ایران با نقض برجام باید«همگون، جامع واثرگذار»باشد به همین دلیل باید حائز فاکتورهای موثری نظیر«مواضع مشترک و یکدست مسئولان ارشد کشور»، «مبتنی بر نامه۹مادهای رهبری، قانون اقدام متقابل مجلس و شورای عالی امنیت ملی» و«پرهیز از ارائه طرح یا لوایح شتابزده نظیرآنچه در هفته گذشته توسط برخی نمایندگان ارائه شد»باشد.
اگرچه نوع استخدام کلمات و عبارات در متن برجام وقطعنامه۲۲۳۱ مسیر نقض و فقدان پرداخت هزینه آن برای امریکاییها را باز گذاشته اما میتوان با اجرای برخی از مفاد نامه۹مادهای مقام معظم رهبری، اقدام مناسبی جهت مقابله صورت داد و از افزایش هزینههای ناشی از نقض جلوگیری کرد.
بنابراین در شرایطی که معظم له «وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانهای»را نقض برجام دانسته و«طبق بند ۳ مصوّبه مجلس»خواهان اقدام لازم از سوی دولت و توقف اجرای تعهدات میشود، نباید دولت و مجلس با تنظیم طرح یا لایحهای جدید، فرصت سوزی کرده و به جای آن تمرکز خود را حداقل به اجرای همین بخش از قانون مصوب متمرکز کنند.
پس از اجرای بند۳مصوبه مجلس توسط دولت، میتوان نسبت به گردآوری یک طرح جامع که قابلیت تحریمهای متقابل را نیز داشته باشد این دو قوه وارد عمل شوند؛بنابراین گفتههای دیروز برخی مقامات دولتی نظیر: «در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدمهای خودش را برخواهد داشت»، رافع مسئولیت دولت نیست کمااینکه طبق قانون، این دولت است که باید در مواجهه با نقض قوانین مجلس را اجرا و واردعمل شود چراکه پیش از این مجلس قانونی را در همین زمینه ازسر گذرانده است.
انداختن توپ در زمین مجلس درشرایطی که نیازمند توقف اجرای برخی از تعهدات خود طبق قانون مجلس هستیم، حاوی اثر نخواهد بود وتنها فرصت سوزی به همراه خواهد داشت، علاوه براین امریکاییها طی سه سال «میزان اراده ایران در مقابله با نقض» را سنجیده و برخلاف گذشته باید در مقابل نقض جدید اقدام«فوری، اساسی و قاطع» اتخاذ شود تا محاسبات گذشته امریکایی دچار تغییرات جدی شده که این تغییر میتواند شیب اقدامات ضد ایرانی را تاحدودی کند کند و تا مادامی که «تعییر لحن»به «تغییر رفتار»در مقابل نقض توافق هستهای نینجامد نباید انتظار داشت که رویکرد امریکاییها دچار تغییر شود.
بنابراین سرمایهگذاری روی اقدامات شتابزده همانند «طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا» که هفته گذشته توسط برخی از نمایندگان در دست بررسی قرار گرفت، فرصتسوزی است و در شرایطی که قانون جامعی موجود است رفتاری لغو به شمار میآید، آنهم در حالی که قانون فاقد ویژگیهای مناسب اولیه بوده و بیشتر از آنکه ناظر به اقدامات تأثیرگذار طرف ایرانی مبتنی بر توافق هستهای باشد، شعاری برخورد کردن با نقض است.
۳ـ همانطور که دریادداشت قبل به آن پرداخته شد، چهارگانه حل و فصل اختلافات درنظام حقوقی برجام مبنی بر «کمیسیون مشترک»، «هیئت وزیران طرفین»، « کارگروه حل اختلاف رفع تحریمها» و«شورای امنیت» با توجه به «زمانبندی آن»، «آرای نامتوازن و یکطرفه اعضای» و «حق وتوی امریکاییها در شورای امنیت» هرچند نمیتواند احقاق حقوق ایران را به همراه داشته باشد اما باید طرف ایرانی تنها به برگزاری جلسات کمیسیون مشترک-که هشت جلسه از آن برگزار شده-اقناع نشده وبرای افزایش هزینههای امریکا(شکاف امریکا-اروپا و مصر نشان دادن ایران به برخورد با نقض برجام)خواهان موضع مشخص کمیسیون مشترک مبنی بر«نقض برجام»و ارجاع پرونده به مرحله دوم یا همان«هیئت وزیران ایران و۱+۵» شود.
ایران باید نقض برجام را از مسیر پیشبینی شده در متن برجام را درکمترین زمان به سرانجام رسانده و البته به این مسیر یا تهدید به«خروج ایران از توافق هستهای» اکتفا نکرده و موازی با آن از تاکتیکهای حقوقی ـ سیاسی همانند«بیانیه رسمی به دبیرکل سازمان ملل»، «بیانیه به اجلاس نم و درخواست برای برگزاری جلسه فوری کشورهای عضو»، «طرح شکایت در مراجع حقوقی» نیز استفاده کند.
علاوه بر این مقامات رسمی دستگاه دیپلماسی باید جهت تغییر محاسبات شکل گرفته امریکاییها، تکرار کنند که ایران در مورد موشک یا سایر مباحث مورد مناقشه حاضر به مذاکرات مجدد نیست و وضع تحریمهای مجدد در حوزه موشکی و غیره تأثیری در سیاستهای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.
تا مادامی که «تلقی مشترک»شکل گرفته به «باور - رفتار مشترک»منتهی نشود و مبتنی بر آن کمیته نظارت بر اجرای برجام مصوبهای به استناد بند۳مصوبه مجلس نداشته و دولت را ملزم به متوقف کردن اجرای بخشی از تعهدات نکند، پاسخ متناسبی به نقض برجام صورت نگرفته و محاسبات چهار سال اخیر ایالات متحده تغییر نخواهد کرد.
وزارت خارجه آلمان در این زمینه گفت؛ گمان نمی رود زنان آلمانی که مظنون به ارتباط با داعشهستند در پایان محاکمه خود به اعدام محکوم شوند، زیرا عراق تا این لحظه هیچ دلیلی برای اثبات این موضوع ارائه نکرده است.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان فاش کرد که سفارت خانه کشورش در بغداد با دو تن از چهار زن آلمانی بازداشت شده در ارتباط است و حال آنها خوب است.
وی در پایان بر ضرورت همکاری با مقامات عراقی برای آگاهی از وضع زنان شهروند آلمان، طریقه مجازات آنها و راههای بازگرداندن آنها به آلمان تاکید کرد.
گفتنی است اواسط ماه گذشته، نیروهای عراقی هنگام آزادسازی موصل، چهار زن آلمانی را دستگیر کرد که مظنون به ارتباط با داعش هستند و یکی از آنها تنها 16 سال دارد.
منابع رسمی عراق و آلمان ضمن تایید بازداشت این چهار زن، تا کنون اطلاعات رسمی درباره هویت آنان و سرنوشتی که انتظارشان را می کشد ارائه نکرده اند.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم و به نقل از العالم، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد با حمله به "نیکلای ملادینوف" هماهنگ کننده سازمان ملل در امور خاورمیانه، وی را به "پوشش اقدامات گروه های تروریستی در بلندی های اشغالی جولان به هدف توجیه تجاوزات رژیم صهیونیستی به ارتش سوریه" متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری شام تایمز، جعغری افزود: شایسته است که ملادینوف از نگرانی سازمان ملل درخصوص مخالفت رژیم اسرائیل با توافقنامه آتش بس در هامبورگ سخن بگوید.
نماینده سوریه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: ملادینوف ماهیت ماموریت و وظایفش را نادیده و به روشی غیرقابل قبول، غیرحرفهای و غیراخلاقی تصمیم می گیرد.
وی گفت: هماهنگ کننده سازمان ملل در امور خاورمیانه با بی توجهی به اقدامات غیرقانونی مداوم "اسرائیل" در جولان، حامی این رژیم در پشتیبانی از گروههای مسلح از جمله دو گروهک تروریستی النصره و داعش در جولان است.
در همین حال، جعفری از شورای امنیت خواست که به "مدارکی درخصوص صادرات سلاح از بلغارستان برای گروههای تروریستی با استفاده از ناوگان هوایی عربستان و جعل اسناد با این هدف" توجه کند.
این دیپلمات ارشد سوری با اشاره برعزم راسخ سوریه برای آزادسازی بلندیهای اشغالی جولان تا مرزهای 1967 تاکیدکرد: دمشق تصمیم رژیم اشغالگر اسرائیل را مبنی بر اجرای انتخابات موسوم به شوراهای محلی در جولان اشغالی مردود دانسته و از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهد با فشار به "اسرائیل" زمینه آزادی اسرای سوری دربند زندان های اشغالگران و در راس آنها اسیر "صدقی المقت" را که به ماندلای سوری مشهور است، فراهم آورد. المقت که حدود 27 سال را در زندان های رژیم صهیونیستی گذرانده به تازگی پس از آنکه همکاری نیروهای اسرائیلی و حمایت آنها از گروههای مسلح در جنوب سوریه را افشاکرد، به تحمل 14 سال زندان محکوم شده است.
از سویی "عبدالله المعلمی" نماینده عربستان در سازمان ملل با ادعای "پاکسازی مذهبی" در سوریه از سوی حکومت سوریه و همپیمانانش، خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در این کشور شد. جعفری در واکنش به ادعاهای نماینده سعودی، عربستان را "منبع تروریسم" خواند و گفت: عربستان میلیاردها دلار برای انتشار اندیشه افراطی وهابیت در جهان هزینه می کند.
وی تاکید کرد که ملت ها به زودی پس از درج نام سعودی به عنوان دولت حامی تروریسم، آل سعود را مجازات خواهند کرد.