به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، مصطفی رستمی معاون فرهنگی سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، عصر امروز(یکشنبه، 17 دی) در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره بودجه این نهاد، اظهار داشت: ما از شفافسازی در فضای بودجهای استقبال میکنیم و معتقدیم افزایش آگاهی عمومی که منجر به تحلیلهای مناسب میشود، در این حوزه یک اتفاق خوب و مناسب به شمار میرود.
بیشتر بخوانید:
100 درصد بودجه آموزش عالی در سال 96 تحقق مییابد
پیام بودجه 97
وی با بیان اینکه بخشی از بودجههای نهاد مقام معظم رهبری از بودجههای عمومی تأمین میشود و بخشهایی از سایر منابع، یادآور شد: برنامههایی که با عنوان فعالیتهای مذهبی در دانشگاهها انجام میشود، بیشتر براساس بودجههای اختصاص یافته از مجموعه فعالین و خیرین تأمین میشود.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه بخش عمدهای از بودجههای این نهاد، صرف حقوق کارکنان آن میشود، تصریح کرد: بودجههای اختصاص یافته به این نهاد عمدتا متناسب با فعالیتهای این نهاد است و در بخشهای مختلفی که در این زمینه فعالیت میکنند، اختصاص مییابد.
رستمی گفت: بخشی از دانشجویان ما علاقهمند به مطالعه و آموزش در حوزه علوم انسانی در کنار علوم دیگر هستند و در این راستا، بیش از 56 مرکز در دانشگاهها فعالیت میکنند که براساس تقاضاهای دانشگاهها در این زمینه، ایجاد شد.؛ 800 دانشجو نیز در این بخش فعال هستند و فعالیت و بودجه آنها در کنار بخش آموزشی دانشگاه تأمین میشود.
وی ادامه داد: دروس معارف اسلامی که جزو دروس آموزشی دانشگاههاست، از نظر محتوا، تعریف سرفصل آموزشی در ذیل این مسئله قرار میگیرد و پیگیری مدرسان آن، ارزیابی کیفیت آن دروس، ارتقاء اساتید و تبدیل وضعیتشان و آنچه مربوط به دروس معارف است، از جمله فعالیتهای این مجموعه است، یکدهم بار آموزشی مقاطع کارشناسی و فعالیتهای مربوط به آن، از جمله مسائلی است که نهاد به امورات میپردازد.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، گفت: ازدواج دانشجویی با اعزام اساتید به دانشگاههای مختلف که هزار مورد اعزام استاد به مراکز هماندیشی، کارگاهها ثبت شده است، اعزام مبلغ به فضاهای دانشجویی است که بیش از دو هزار مبلغ اعزام شده است؛ هیئتهای مذهبی فعال در دانشگاهها، حمایت از کانونهای فرهنگی، عتبات دانشجویی، از دیگر فعالیتهایی است که نهاد مقام معظم رهبری انجام میشود و نیازمند بودجه است.
رستمی، با بیان اینکه فعالیتهای مختلف فرهنگی دانشجویان ایرانی خارج از کشور برعهده نهاد رهبری است، تصریح کرد: فعالیتهای اتحادیههای دانشجویی از دیگر فعالیتهای ذیل مجموعه نهاد رهبری است.
وی تأکید کرد: اگر کسی مدعی است که ما نباید برای فعالیتهای فرهنگی هزینهای اختصاص دهیم، قطعا حرف نادرستی میزند، در همه مجموعهها افراد هزینههای فرهنگی را جزو هزینههای درست و منطقی میدانند، البته اگر مجموعه این هزینهها را با سایر هزینههای کشور مقایسه کنیم، احتمالا کمتر از نیمدرصد هزینههای کشور به مجموعههای فرهنگی اختصاص مییابد.
همچنین در ادامه این نشست، خادمی دبیر بیست و یکمین دوره ازدواج دانشجویی نیز در پاسخ به سؤالی درباره بودجههای اختصاص یافته به ازدواج دانشجویی برای سال گذشته، گفت: این بودجه در سال گذشته، 18 هزار زوج که اقامت سه روزه آنها در هتلهای مشهد صورت گرفت را به خود اختصاص داد که کمتر از شش میلیارد تومان بود و هزینهای که برای کارگاههای دانشجویی ایجاد شد نیز، حدود 4 هزار میلیارد تومان بود که در نهایت با کمتر از 10 هزار میلیارد تومان فرآیند ازدواج دانشجویی برگزار شد.
به گزارش افکارنیوز، «گینگ شوانگ» با انتشار بیانیهای ضمن اعلام این مطلب افزود که چین چند کشتی برای عملیات جستجو و نجات مفقودین این حادثه اعزام کرده است.
وی همچنین اظهار داشت: چین برای جلوگیری از بلایای بیشتر و پاکسازی منطقه چند کشتی ویژه پاکسازی به منطقه اعزام کرده است.
شوانگ گفت که علت دقیق این حادثه همچنان در حال بررسی است.
روز شنبه 2 کشتی در سواحل شرقی چین با هم برخورد کردند و هماکنون عملیات امداد و نجات برای پیدایی 32 خدمه گمشده در این حادثه در جریان است.
بنا به گزارشها یک تانکر نفتی پانامایی «سانچی» و یک کشتی باری هنگکنگی ساعت 8 صبح روز شنبه در 160 مایلی شرق دهانه رودخانه «یانگتز» باهم برخورد کردند که در پی آن 32 نفر از جمله 30 ایرانی مفقود شدند.
یکی از آرزوها و نگرانی های همیشگی ایشان وحدت و عدم وجود دشمنی و کدورت وکینه ورزی در داخل کشور و نیروهای انقلاب بود.
«جمهوری اسلامی بدون هاشمی» تصورش هم دشوار و دور از ذهن بود، اما امروز یکسال از آن شبی می گذرد که ناگهان خبر رسید «یار دیرین روح الله به خدا پیوست»؛ اما آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) با رحلتش به پایان نرسید و هنوز در موعد انتخابات، مناقشات سیاسی یا بحث های بی پایان تاریخی، کلام و دیدگاه او پشتوانه بسیاری از اظهار نظرات و مواضع افراد و طیف های مختلف است.
به گزارش نامه نیوز، در اولین سالگرد رحلت این یار دیرین امام راحل به سراغ فرزند وی مهندس محسن هاشمی رفتیم تا نگاه و روایت او از ارتباط پدر با مرادش امام خمینی را بیان کند.
محسن هاشمی که چند ماهی پس از درگذشت پدر، با رأی قاطع مردم تهران به شورای شهر رفت؛ امروز رئیس این شوراست. او از سالیان دور مسئولیت نشر خاطرات و آثار مرحوم آیت الله هاشمی را بر عهده داشته؛ مسئولیتی که از 19 دی ماه 1395 حساس تر و دشوار تر شده است.
مشروح این گفت و گو در پی می آید:
آقای هاشمی! چگونه در عین وجود رابطه ای صمیمی و عاطفی میان امام خمینی و مرحوم آقای هاشمی، صریح ترین فرد با امام آقای هاشمی است؟
علت صمیمت و صراحتی که در رابطه امام خمینی با آیت الله هاشمی رفسنجانی حاکم بود، شناخت عمیق و اعتمادی بود که حضرت امام به ایشان داشتند، آیت الله هاشمی رفسنجانی از اوایل دهه سی و حضور در قم ، به دلیل سکونت در محله یخچال قاضی در نزدیکی منزل حضرت امام ایشان را دیده بودند و مجذوب شخصیت و نگاه امام شده بودند و این جذبه با شرکت در جلسات درس اما در مسجد سلماسی که در همان منطقه بود بیشتر شد با گفت و گوهایی که بین امام و آقای هاشمی صورت گرفته بود، به تدریج امام از ایشان شناخت پیدا می کند و با شنیدن نظرات و مشاوره های ایشان در انجام اموری که به آقای هاشمی محول می کند، اعتماد بینشان پدید می آید به نحوی که آقای هاشمی در زمان آغاز نهضت و بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی از نزدیکترین شاگردان واشخاص به امام محسوب می شد واین رابطه صمیمی تا پایان عمر امام حفظ شد.
این جنس رابطه نشانگر وجود چه نوع خصلت هایی در وجود امام و آقای هاشمی است؟
نخستین ویژگی مربوط به امام خمینی بود، ایشان به دلیل ملکات اخلاقی و تواضع کم نظیری که داشتند از تملق گویی و چاپلوسی گریزان بودند و آقای هاشمی که نوعی منطق، صراحت و پرهیز از غلو در بیانشان وجود داشت طبیعتا از نظر امام به افرادی که هیجانی و افراطی رفتار می کردند و اهل غلو تملق بودند ترجیح داده می شدند. موضوع دوم آینده نگری امام بود که باعث می شد افرادی که از هوش و عقلانیت و آینده نگری بالایی برخوردار باشند بتوانند نظرات ایشان را بهتر درک کنند و به ایشان مشورت بدهند و امام اینگونه نظرات را بهتر می پسندیدند.
آیا نکاتی از ارادت و علاقه آقای هاشمی نسبت به امام که ایشان در خاطرات یا جمع خانواده بیان نموده اند، دارید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی شیفتگی و ارادتی قلبی و عمیق به امام داشت و به همین خاطر بود که سخت ترین شکنجه های دوران مبارزه و لطمات سنگین بعد از انقلاب را تحمل کردند تا مبادا آسیبی به امام برسند، ایشان در خاطرات خود آورده اند که به دلیل علاقه شدیدی که به استاد و مراد خود داشتند ، همواره مترصد این بودند که در فرصتی صورت و دست امام را ببوسند و گاهی به بهانه نیابت از طرف رزمندگان این اقدام را انجام می دادند و برایشان بسیار لحظات بوسیدن امام لذتبخش بوده است.
به نظر شما میان شخصیت و تفکر سیاسی آقای هاشمی به عنوان فردی عملگرا و امام به عنوان فردی آرمان گرا تر چه فصل مشترکی وجود داشت که اینچنین در ده سال پایانی عمر مبارک امام در کنار ایشان حضوری پررنگ داشتند؟
امام یک شخصیت آرمانگرای ذهنی یا ایده آل گرا نبود، ایشان یک مرجع دینی بود که حفظ مصالح مسلمین و قوام جامعه و خون مسلمان از بالاترین معیارها برایش محسوب می شد و به صورت طبیعی امام تمایل داشت برای اداره کشور به افرادی اعتماد کنند که احتیاط بر شتابزدگی و عقلانیت بر هیجان آنها غلبه دارد، به بیان دیگر آیت الله هاشمی رفسنجانی و شخصیت هایی نظیر ایشان چون شهید بهشتی، شهید مطهری و مقام معظم رهبری که مورد اعتماد امام برای اداره کشور بودند همه از روحانیون انقلابی اما معتدل و معقول محسوب می شدند.
بسیاری از مردم این سوال را دارند که تکلیف وصیتنامه آقای هاشمی چه می شود؟ آیا متنی که بتوان نام وصیتنامه بر آن نهاد موجود است؟
آخرین وصیت نامه رسمی آیت الله هاشمی رفسنجانی مربوط به سال 1379 و قبل از آنژیوی قلب ایشان است که کوتاه بوده و جنبه شرعی دارد، اما دست نوشته های مفصلی از ایشان به جا مانده است که نهایی نشده اما لحن و محتوای وصیت نامه سیاسی دارد که این اوراق در دفتر نشرمعارف انقلاب که مرکز تدوین و نشر آثار و خاطرات ایشان است، در دست بررسی و تنظیم است.
اگر امروز ایشان در قید حیات بودند، چه دغدغه ای داشتند؟
یکی از آرزوها و نگرانی های همیشگی ایشان وحدت و عدم وجود دشمنی و کدورت وکینه ورزی در داخل کشور و نیروهای انقلاب بود؛ رویکرد آیت الله هاشمی به آینده ایران، چشم اندازی توسعه یافته و بلند پروازانه را ترسیم می کرد و ایشان می گفتند اگر ما بخواهیم ایران را همانطور که لیاقت مردم و منابع و امکانات و استعداد خدادی ماست بسازیم، اگر از همه نیروهای کشور هم استفاده کنیم بازهم کار سختی داریم چه برسد به اینکه بخشی از نیرو و نیروهایمان صرف اختلاف و دشمنی و کینه ورزی با یکدیگر شود، بنابراین ایشان خود اهل گذشت و بخشش و عدم دشمنی وکینه توزی با دیگران بود و آرزو داشت فضای تفرقه و اختلاف در کشور تبدیل به فضای وحدت و همراهی و برادری شود و اختلاف فکر و سلیقه ها موجب رشد و پویایی جامعه شود نه باعث دشمنی وکینه نسبت به یکدیگر.
یکی از آرزوها و نگرانی های همیشگی ایشان وحدت و عدم وجود دشمنی و کدورت وکینه ورزی در داخل کشور و نیروهای انقلاب بود.
«جمهوری اسلامی بدون هاشمی» تصورش هم دشوار و دور از ذهن بود، اما امروز یکسال از آن شبی می گذرد که ناگهان خبر رسید «یار دیرین روح الله به خدا پیوست»؛ اما آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) با رحلتش به پایان نرسید و هنوز در موعد انتخابات، مناقشات سیاسی یا بحث های بی پایان تاریخی، کلام و دیدگاه او پشتوانه بسیاری از اظهار نظرات و مواضع افراد و طیف های مختلف است.
به گزارش نامه نیوز، در اولین سالگرد رحلت این یار دیرین امام راحل به سراغ فرزند وی مهندس محسن هاشمی رفتیم تا نگاه و روایت او از ارتباط پدر با مرادش امام خمینی را بیان کند.
محسن هاشمی که چند ماهی پس از درگذشت پدر، با رأی قاطع مردم تهران به شورای شهر رفت؛ امروز رئیس این شوراست. او از سالیان دور مسئولیت نشر خاطرات و آثار مرحوم آیت الله هاشمی را بر عهده داشته؛ مسئولیتی که از 19 دی ماه 1395 حساس تر و دشوار تر شده است.
مشروح این گفت و گو در پی می آید:
آقای هاشمی! چگونه در عین وجود رابطه ای صمیمی و عاطفی میان امام خمینی و مرحوم آقای هاشمی، صریح ترین فرد با امام آقای هاشمی است؟
علت صمیمت و صراحتی که در رابطه امام خمینی با آیت الله هاشمی رفسنجانی حاکم بود، شناخت عمیق و اعتمادی بود که حضرت امام به ایشان داشتند، آیت الله هاشمی رفسنجانی از اوایل دهه سی و حضور در قم ، به دلیل سکونت در محله یخچال قاضی در نزدیکی منزل حضرت امام ایشان را دیده بودند و مجذوب شخصیت و نگاه امام شده بودند و این جذبه با شرکت در جلسات درس اما در مسجد سلماسی که در همان منطقه بود بیشتر شد با گفت و گوهایی که بین امام و آقای هاشمی صورت گرفته بود، به تدریج امام از ایشان شناخت پیدا می کند و با شنیدن نظرات و مشاوره های ایشان در انجام اموری که به آقای هاشمی محول می کند، اعتماد بینشان پدید می آید به نحوی که آقای هاشمی در زمان آغاز نهضت و بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی از نزدیکترین شاگردان واشخاص به امام محسوب می شد واین رابطه صمیمی تا پایان عمر امام حفظ شد.
این جنس رابطه نشانگر وجود چه نوع خصلت هایی در وجود امام و آقای هاشمی است؟
نخستین ویژگی مربوط به امام خمینی بود، ایشان به دلیل ملکات اخلاقی و تواضع کم نظیری که داشتند از تملق گویی و چاپلوسی گریزان بودند و آقای هاشمی که نوعی منطق، صراحت و پرهیز از غلو در بیانشان وجود داشت طبیعتا از نظر امام به افرادی که هیجانی و افراطی رفتار می کردند و اهل غلو تملق بودند ترجیح داده می شدند. موضوع دوم آینده نگری امام بود که باعث می شد افرادی که از هوش و عقلانیت و آینده نگری بالایی برخوردار باشند بتوانند نظرات ایشان را بهتر درک کنند و به ایشان مشورت بدهند و امام اینگونه نظرات را بهتر می پسندیدند.
آیا نکاتی از ارادت و علاقه آقای هاشمی نسبت به امام که ایشان در خاطرات یا جمع خانواده بیان نموده اند، دارید؟
آیت الله هاشمی رفسنجانی شیفتگی و ارادتی قلبی و عمیق به امام داشت و به همین خاطر بود که سخت ترین شکنجه های دوران مبارزه و لطمات سنگین بعد از انقلاب را تحمل کردند تا مبادا آسیبی به امام برسند، ایشان در خاطرات خود آورده اند که به دلیل علاقه شدیدی که به استاد و مراد خود داشتند ، همواره مترصد این بودند که در فرصتی صورت و دست امام را ببوسند و گاهی به بهانه نیابت از طرف رزمندگان این اقدام را انجام می دادند و برایشان بسیار لحظات بوسیدن امام لذتبخش بوده است.
به نظر شما میان شخصیت و تفکر سیاسی آقای هاشمی به عنوان فردی عملگرا و امام به عنوان فردی آرمان گرا تر چه فصل مشترکی وجود داشت که اینچنین در ده سال پایانی عمر مبارک امام در کنار ایشان حضوری پررنگ داشتند؟
امام یک شخصیت آرمانگرای ذهنی یا ایده آل گرا نبود، ایشان یک مرجع دینی بود که حفظ مصالح مسلمین و قوام جامعه و خون مسلمان از بالاترین معیارها برایش محسوب می شد و به صورت طبیعی امام تمایل داشت برای اداره کشور به افرادی اعتماد کنند که احتیاط بر شتابزدگی و عقلانیت بر هیجان آنها غلبه دارد، به بیان دیگر آیت الله هاشمی رفسنجانی و شخصیت هایی نظیر ایشان چون شهید بهشتی، شهید مطهری و مقام معظم رهبری که مورد اعتماد امام برای اداره کشور بودند همه از روحانیون انقلابی اما معتدل و معقول محسوب می شدند.
بسیاری از مردم این سوال را دارند که تکلیف وصیتنامه آقای هاشمی چه می شود؟ آیا متنی که بتوان نام وصیتنامه بر آن نهاد موجود است؟
آخرین وصیت نامه رسمی آیت الله هاشمی رفسنجانی مربوط به سال 1379 و قبل از آنژیوی قلب ایشان است که کوتاه بوده و جنبه شرعی دارد، اما دست نوشته های مفصلی از ایشان به جا مانده است که نهایی نشده اما لحن و محتوای وصیت نامه سیاسی دارد که این اوراق در دفتر نشرمعارف انقلاب که مرکز تدوین و نشر آثار و خاطرات ایشان است، در دست بررسی و تنظیم است.
اگر امروز ایشان در قید حیات بودند، چه دغدغه ای داشتند؟
یکی از آرزوها و نگرانی های همیشگی ایشان وحدت و عدم وجود دشمنی و کدورت وکینه ورزی در داخل کشور و نیروهای انقلاب بود؛ رویکرد آیت الله هاشمی به آینده ایران، چشم اندازی توسعه یافته و بلند پروازانه را ترسیم می کرد و ایشان می گفتند اگر ما بخواهیم ایران را همانطور که لیاقت مردم و منابع و امکانات و استعداد خدادی ماست بسازیم، اگر از همه نیروهای کشور هم استفاده کنیم بازهم کار سختی داریم چه برسد به اینکه بخشی از نیرو و نیروهایمان صرف اختلاف و دشمنی و کینه ورزی با یکدیگر شود، بنابراین ایشان خود اهل گذشت و بخشش و عدم دشمنی وکینه توزی با دیگران بود و آرزو داشت فضای تفرقه و اختلاف در کشور تبدیل به فضای وحدت و همراهی و برادری شود و اختلاف فکر و سلیقه ها موجب رشد و پویایی جامعه شود نه باعث دشمنی وکینه نسبت به یکدیگر.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو، «بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) در جلسه هفتگی کابینه اعلام کرد «آنروا» (آژانس کاریابی و کمک به آوارگان فلسطینی که وابسته به سازمان ملل است) باید از هم متلاشی شود و از بین برود.
بر اساس گزارش «اسپوتنیک»، نتانیاهو گفت: من با تمام انتقادات «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا علیه آنروا موافق هستم.
نخستوزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: آنروا، سازمانی است که مسأله آوارگان فلسطینی و آنچه «حق بازگشت» نامیده میشود «جاودانه» میکند. به نظر میرسد این سازمان دنبال نابودی دولت اسرائیل است و بنابراین باید از بین برود.
در همین راستا، ایالات متحده آمریکا ۱۲۵ میلیون دلار کمکی را که قرار بود ماه جاری به «آنروا» در نوار غزه و کرانه باختری اختصاص دهد، تعلیق کرد.
یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد رژیم صهیونیستی خواستار قطع تدریجی حمایتهای مالی آمریکا از سازمان کمک به پناهندگان فلسطین «آنروا» است.